Kirjoja

Kirjoja

maanantaina, heinäkuuta 24, 2017

Onko koulu innovaatiohylkäämö?

MAAILMA kehittyy huikeaa vauhtia. On ihanaa kuulla uusista ihmiselämää helpottavista ja sitä rikastavista innovaatioista. Lääketiede  etenee huikeaa vauhtia mm. syövän hoidossa. Uutta on jatkuvasti luvassa. Pian saadaan käyttöön mm. diabetesrokote.  Huikeaa!

KÄÄNNÄN katseen kouluun ja opetukseen. Ylpeänä valitsemastani toimialasta päätän  tehdä innostavan listan pedagogiikan aspiriineista, turvavöistä, rollaattoreista....  Innovaatioista, jotka ovat mullistaneet yhtä rajusti  oppimista.

Googletan pedagogisia/didaktisia innovaatioita/keksintöjä... Pettymys. Löydän tasan yhden innostavan: YritysAmiksen.
" YritysAmiksessa työpaikka tuodaan kouluun ja kouluun tullaan töihin. YritysAmiksessa luokat ja työpajat muistuttavat yrityksiä, ja niillä on yritysnimi, opettajat ovat työnjohtajan ja ohjaajan roolissa sekä ammatillinen osaaminen hankitaan työskentelemällä koulussa oman alan AmisYrityksessä ja työssäoppimalla oikeissa yrityksissä."  
Hohoi, missä kaikki muut?

KÄYN läpi omia muistiinpanojani. Poimin koulun historiasta  ideoita, joita voi kutsua innovaatioiksi. Jos innovaaton määrittelee näin: Sen  täytyy ratkaista jokin oppisen esteenä oleva ongelma fiksulla tavalla.

Löydän about 78  innovaatiota about  2000 vuoden ajalta.
Aineenopettaja, Asumakoulu vs. käymäläiskoulu, Apuvälineet  (laskutikku, kertotaulukirjat), Ehdot,  Eheyttämisen idea, Erityisopetus, Etäopetus (mm. nettiperuskoulu), Havainnollistamisvälineet, Heureka ja muut tiedekeskukset, Hiljainen tunti, Ilmoitustaulu, Immanentti kertaaminen, Istumajärjestysmallit, Itsekorjaavat oppimisvälineet, Jakotunti, Jaksoluku, Jopo-luokka, Kaksikielinen kuvitettu kirja (Orbus Pictus), Kertaaminen, Keskusradio, Kesäloma, Kirjallinen koe, Kirjallinen opiskelusuunnitelma, Kokonaiskäsittelyn mallit, Kouludemokratia- rakenteet (luokkahallitus, oppilaskunta…), Kotitehtävät, Kouluasu, Koulujuhlat, Koulukerhot, Koulukirjasto, Koulukokous, Koululounas, Koulupiha, Koulurakennus eri tiloineen (sali, opettajainhuone, luokat, varastot, WC:t), Koulurangaistukset (aresti, erottaminen, huomauttaminen,  istumajärestyksessä alentaminen, kotimuistutus, nuhtelu, nurkkaan paneminen, ruumiillinen kuritus, seisottaminen…), Koulusaavutuskokeet, Lukujärjestys, Lukukirja, Luokan kertaaminen, Luokkahuone kalusteineen (liitutaulu, kateederi, pulpetit, vasemmalta valoa antavat ikkunat…), Läksy ja muut tavat osittaa oppiaines, Läksynkuulustelu ja muut tavat arvioida opin perillemenoa, Matikkamaa ja muut oppimiskeskukset, Monistuskone, Motivointikeinot, Numeroarvostelu, Näyttötutkinto, Oheislukemistot, Ohjaaja opettaja, Omatahtinen opiskelu, Opettaja (luokanopettaja), Opettajankoulutus, Opettajan oppaat, Opetusmenetelmät  l. työtavat (useita), Opetussuunnitelma, Opettaminen-  uuden asian valmistaminen, Oppiaineet ja muut systemaattiset tavat jakaa oppi, Oppikirja, Oppilasjärjestäjät ja muu oppilaiden käyttö aputyövoimana, Oppitunti (45 min), Oppivelvollisuus, Painotettu opetus (erikoisluokat, - koulut), Palkinnot (kunniataulut, rahapalkinnot, ansiomerkit, arvonimet…), Pariopettajat, Päiväkirja (ja muut keinot kontrolloida opetusta), Päivän rytmitys, Päivänavaus, Sisäänpääsykoe, Tasoryhmät, Teemapäivä, Tehtäväkortit, työkirjat, omatoimikartat ja muut itsenäistä opiselua mahdollistavat ohjeistot, Tunnin kaavat, Tuntijako
Tuntikehys, Tutkinto, joka antaa kelpoisuuden (kansakoulu 1800-luvulla), Valinnaisaineet, Valvonta erilaisine järjestelyineen, Vastauskirja,Viittaaminen,Vuorokurssit, Vuoroluku, Vuoro-opetus, Vuositutkinto, Välitunti, Yrityskylä....
EI voi olla  totta! Keskimäärin 0,39 innovaatiota/vuosi.  Missä ovat  innovaatiot, jotka mullistaisivat oppimista (vrt. internet ja ihmisen mahdollisuudet jakaa ajatuksiaan)? Entä  keinot  uudistaa prosesseja  (vrt. liukuhihna tehtaassa)?  Entä uudet  palveluinnovaatiot  (vrt. lähtöselvityksen tekeminen netissä)? Eikö kukaan keksi uusia ns.  kysyntäinnovaatioita (vrt. yhden tunnin pankkilaina)?

Lähes kaikilla toimialoilla mm. digitaalisaatio tuottaa tällä  upeita elämää helpottavia innovaatioita. Miten vähän vastaavaa digitalisaatio on tähän mennessä tuonut kouluun?

MITEN on mahdollista, että yhteiskunnan kehittymisen kannalta kaikkein keskeisin instituutio ei kiinnosta innovaattoreita?  Kyllä on HundEdille tilausta.

Ei kommentteja: