Kirjoja

Kirjoja

sunnuntaina, heinäkuuta 12, 2015

"Pasilan Lenin": Erkki Kangasniemi

"Leikkimielinen manipuloitu kuva Kangasniemestä. Ei
tosikoille:)"
MINULLE on suuri kunnia saada toimittaa  tänä vuonna 70 vuotta täyttävän kouluneuvos Erkki Kangasniemen muistelmia. Miehellä on hurja maine.  Häntä on tituleerattu mm.  ”Akavan voimamieheksi”, ”Pasilan Leniniksi” ja ”Tuloneuvottelujen konnaksi ja kovanaamaksi”.

Kangasniemi teki pitkän uran Opetusalan ammattijärjestössä. Hän toimi ensin palkkasihteerina, sitten palkkaosaston päällikkönä ja  neuvottelujohtajana ja lopulta vuodesta 1991 vuoteen 2010 puheenjohtajana.

Olin itse mukana hinkumassa Erkkiä Voitto Ranteen seuraajaksi, ja muistelen, että olin myös siinä edustajistossa, joka valinnan teki. Puheenjohtajakampanjaan osallistuin myös tekemällä yhdessä legendaarisen edunvalvojan  Pekka Leinosen kanssa jutun Erkistä luokanopettajaan. Olin myös siinä OAJ:n valtuustossa, joka valitsi Erkin seuraajan, OAJ:n nykyisen puheenjohtajan Olli Luukkaisen.

OLEN nyt saanut käyttööni osan Kangasniemen arkistoa. Naputan parhaillaan satoja lehtileikkeitä digitaaliseksi tekstiksi. Niiden pohjalta syntyy aihio, jota täydennetään haastatteluilla. Jo ensikosketuksen perusteella  aineisto  - ja miehen työura- on huikea. On upeaa, että hän suostuu  jakamaan kokemuksiaan.

TUOTOS on tarkoitus julkaista alkusyksystä paperikirjana. Yhteistyössä on mukana Opetusalan Seniorijärjestö OSJ, jonka puheenjohtaja Erkki Kangasniemi on ollut vuodesta 2013 alkaen.

PS. Yhtenä kirjan toimitusratkaisuna on sijoittaa juoksevan tekstin sisään ns. narratiiveja eli Erkin työtovereiden ja muutoin kohtaamien ihmusten napakoita muisitikuvia menneistä vuosista ja Erkistä ihmisenä. Jos sinulla on sellaisia, lähetä - pliis- niitä minulle mailiin, jonka osoite on tämän linkin takana.  Kaunis kiitos jo etukäteen. 

Ei kommentteja: