Kirjoja

Kirjoja

sunnuntaina, joulukuuta 02, 2012

Pasi Sahlbergille huomattava tunnustus

AURORAN koululla usein vierailleelle Suomen kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön asiantuntija- ja palveluorganisaation CIMO:n johtaja Pasi Sahlbergille on myönnetty aivan poikkeuksellinen tunnustus: Louisvillen yliopisto jakaa vuosittain Grawemeyer-palkinnot säveltämisen, maailmanjärjestyksen, psykologian ja koulutuksen aloilla. Tänä vuonna yksi palkinnoista on myönnetty Suomen Pasi Sahlbergille. Palkinnon arvo on 100 000 USD.

Auroran koulun onnittelee sydämellisesti Pasi Sahlbergiä. Samalla rehtori ilmoittaa tukevansa kaikkia tahoja, jotka ajavat Sahlbergille vuoden 2013 koulutusalan vaikuttajan tunnustusta.

Tässä asiaa koskeva lehdistötiedote (vapaasti suomennettuna). Kiitos Peter Johnsonille avusta.

Lehdistötiedote

LOUISVILLE, Kentucky, 29. marraskuuta 2012 /PRNewswire/ 

Uudistusmieliset opettajat, jotka ovat kiinnostuneita Suomen erittäin hyvin toimivasta koulujärjestelmästä, ovat suorastaan järkyttyneitä saadessaan tietää, että peruskoulun ala-asteella voi olla nelituntisia päiviä, vain vähän läksyjä, kokeita vain harvoin eikä koulua edes aloiteta ennen 7. ikävuotta.

Miksi sadat opettajat eri puolilta maailmaa tulevat Suomeen joka vuosi hakemaan tietoa siitä, kuinka he voivat parantaa omaa koulutusjärjestelmäänsä?

Pasi Sahlberg on voittanut vuoden Louisvillen yliopiston Grawemeyer Award in Education 2013 -palkinnon vastatessaan kysymykseen vuonna 2011 julkaistussa teoksessaan "Finnish Lessons: What Can the World Learn from Educational Change in Finland?" (toim.huom. kirjan esittely löytyy tästä blogista tästä linkistä)

- Päättäjien, sosiaalialan asiantuntijoiden ja poliitikkojen päätös 1970-luvun alussa toteuttaa koulu-uudistus on ollut tärkein tekijä Suomen tiellä akateemiseksi supertähdeksi, sanoo Sahlberg, jonka organisaatio toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

- Kaikille oppilaille samat mahdollisuudet tarjoava järjestelmä ja opetustyötä arvostava ilmapiiri on myös muokannut suomalaista koulujärjestelmää keskinkertaisesta erääksi maailman hienoimmista, hän toteaa.

Palkinnon myöntäneen tiedekunnan dekaani Diane Kyle Louisvillen yliopistosta sanoo, että Sahlbergin työstä ja kokemuksesta on paljon opittavaa.

- Suomi on toiminut koulutusuudistuksessaan lähes kaikessa toisin kuin muu maailma tällä hetkellä tekee yrittäessään parantaa oppimistuloksia, Kyle sanoo. - Se osoittaa, että oppilaiden on oltava yhdenvertaisia ennen kuin voimme odottaa erinomaisia oppimistuloksia.

Sahlberg, joka on itsekin toiminut aiemmin opettajana, on antanut strategisia ohjeita koulutuksen järjestämiseksi yli 40 maalle, ja hän on puhunut koulu-uudistuksesta poliitikoille, opettajille, yritysjohtajille ja vanhemmille kaikkialla maailmassa.

Nykyisessä työssään hän edistää kansainvälistymistä, luovuutta ja globaalia oppimista koulutuksen, kulttuurin ja urheilun kautta. Hän toimii myös dosenttina sekä Helsingin että Oulun yliopistoissa, ja aiemmin hän on työskennellyt Suomen opetushallituksessa, Maailmanpankissa ja Euroopan komissiossa.

Ei kommentteja: