Kirjoja

Kirjoja

tiistaina, lokakuuta 02, 2012

OAJ on the road. Osa II



OAJ on toisen kerran maantiellä. Miksi? OAJ on koulutuspuolue, jonka tehtävänä on pitää koulutuksen  asiaa esillä. Siksi OAJ kiertää nyt Suomea ja järjestää telttatapahtumia eri puolilla maata. Edessä on kuntavaalit, eikä koulutuksesta  puhuta tarpeeksi.

Elämme hurjia aikoja. Ensi vuosi on vaikea. Vuosi 2014 vielä vaikeampi. Suomalaiset selviävät vain osaamalla. Koulutuksen järjestäjien erot kasvavat liikaa. Nyt tarvitaan normeja.  Nyt tarvitaan näkyä tulevaisuudesta.

OAJ on käynnistänyt laajan tulevaisuushankkeen:  Millainen on ihannekoulutustilanne vuonna 2034? OAJ haluaa olla proaktiivinen toimija.

Hotelli Presidentissä

Toritapahtuman jälkeen järjestöaktiivit kokoontuivat Presidentti-saliin. Klo 16 alkoi salaattitarjoilu. Klo 17 alkoi  keynoteluento, jonka vetivät parina OAJ:n puheenjohtaja  Olli Luukainen ja  Ilkka Halava Prime Frontier oy:sta. Hyvä veto.

Esitys oli tosi energisoiva. Tiivistän sen näin:
  • Yhteiskunnan rakennemuutos on tulossa merkittävään  kulminaatiopisteeseen. PostNokiavaihe on alkamassa. Kansantaloudellinen vetovastuu  siirtyy noin 300:lle uudelle  pk-yritykselle - joita ei vielä ole.
  • Työ tulee muuttumaan. Sen on muututtava. Tavassa tehdä työtä on vakavia valuvikoja, kun 750 000 syö mielialalääketeita.  Ihmiset voivat pahoin -  koska muutos on ollut liian hidas.
  • Elämme erikoisaikaa: Jopa seurakunnissa  ja armeijassa käydään yt-neuvotteluja. Tunnusluvut  ovat muuttumassa.

  • Maailma muuttuu.  Ennen koti oli tylsä paikka, ja koulu kiinnostava. Nyt koulu on tylsä paikka. Nyt kotona on kivempaa. Siellä on kaikki vempaimet.
  • Koulun on muututtava. Koulu on ainoa paikka, jossa erilaiset ihmiset muodostavat yhteisön. Erilaisuus  on rikkautta.  Sen jälkeen jakaudumme samankaltaisten seuraan.
  • Tilanne kouluissa on sairas.  Opettajat kokevat vierautta oppilaisiin: diginatiiveihin nähden.
  • Opetus ja arkielämä eivät voi olla näin erillään.
  • Erillinen koulutila on tien päässä?
  • Yksilöllisyys on otettava  vakavasti. Oppilaiden lähtökohdissa on  järkyttävä erilaisuus. Osa oppilaista  kasvaa kolmannessa polvessa kortistoon. Osa tähtää maailmanmestaruuteen  esim puuseppänä.
  • Suomalainen kielteinen palaute on muutettava. Tutkimusten mukaan saamme positiivista palautetta 10 min vuodessa. Negatiivista palautetta saamme  2000 - 3000 minuuttia - ja  palautetesta suuri osa tulee meiltä  itseltämme.
  • Opetuksen on muututtava niin, että vahvistamme oppilaitten subjektiuden kokemusta. Malli, jossa opettaja  kysyy  ja oppilaat vastaavat  on väärältä vuosituhannelta. Parempi  on malli, jossa oppilaat kysyy ja ope vastaa. Paras on malli, jossa oppilaat ja opettaja kysyvät ja kaikki vastaavat.
  • Kouluopetus ei voi muuttua ennenkuin koulun tapa tehdä työtä muuttuu.  Nyt työ on soolotyötä - älä jaa. Työn tulee muuttua yhdessä ajatteluksi, jakamiseksi.
  • Tavoitteena tulee olla supertuottavuus: Se edellyttää, että työ on jaettua,  innostavaa ja hauskaa.
  • Meidän pitää käydä käsiksi työpaikan ongelmiin. Työtä on analysoitava.
  • Tulevaisuudessa tarvitaan osaamista. Mm. kulttuurista osaamista. Verkkomakkinointia. Opetamme lapsia emmekä aineita.  Tarvitsemme yli oman oppiaineen meneviä kokonaisuuksia.
  • Peruskoulu on upea. Mutta kaikille ei voi tarjota vaniljajäätelöä. Haasteena on erilaisuus- tasa-arvoa hukkaamatta.
  • Tulevaisuuden hahmottelussa oleellista ovat kysymykset, eivät vastaukset.
  • Ops tulee muuttumaan. Yksittäisten ainesisältöjen rinnalle tarvitaan kuvausta niistä periaatteista, joihin uskotaan.  Oppilaitoksille  tulee jättää mahdollisuuksia kokeilla.
  • Muutos on raju. Se haastaa opettajien työaikamallit. Se tulee myös vaikuttamaan  siihen, ketkä valikoituvat opettajiksi.
ILKKA Halavan ajatuksia enemmän hänen kotisivuillaan. 

Ei kommentteja: