Kirjoja

Kirjoja

tiistaina, huhtikuuta 03, 2012

Oriveden ampumatapaus voi pelottaa lapsia

Kuva Oriveden yhteiskoulusta on lainattu Ylen Tampeeen toimituksen
sivuilta.

ORIVEDEN viime viikon perjantainen ampumakohtaus on puhututtanut Aurorassakin. Käsittelimme asiaa eilen maanantaina aamupalaverissa. Tapaus pelottaa ainakin osaa oppilaista. Poimin tähän Opetushallituksen sivuilta ohjeita, kuinka käsitellä koulussa muualla tapahtunutta kriisiä.

Muualla tapahtuneen kriisin käsittely

" Erilaiset muualla tapahtuneet onnettomuudet, tapaturmat ja muut äkilliset kriisit voivat aiheuttaa reaktioita laajemmaltikin. Siksi on hyvä, että aihetta voidaan tarvittaessa käsitellä kouluissa. Ohessa on vinkiksi kriisipsykologi Eija Palosaaren keskusteluaiheita koululuokkaan. Aikuisen ei tarvitse olla viisas eikä osata vastata kaikkeen. Riittää, että aikuinen on turvallinen, uskaltaa näyttää omia tunteitaan ja samalla välittää luottamusta siihen,että näiden tunteiden kanssa selvitään.

Keskusteluaiheita koululuokkaan äkkikriisin jälkeen


On tärkeää että koulun ja kodin aikuiset ovat valmiita keskustelemaan lasten ja nuorten kanssa tuoreesta järkyttävästä tapahtumasta. Keskustelutuokioiden ei tarvitse olla pitkiä. Keskustelun keskeinen ote on tässä-ja-nyt. Mahdollisia keskusteluaiheita:
  • Mitä todella on tapahtunut? Varmistetaan faktat senhetkisen tiedon mukaisiksi.
  • Miten sait tietää? Missä olit, mitä olit tekemässä juuri silloin.
  • Mitä ajattelit? Käydään läpi ajatukset tapahtuman/tiedon saamisen hetkellä.
  • Mitä tunsit? Tunteet saattavat herätä vasta myöhemminkin. Usein on ensin vain kummastusta ja järkytystä, tai tunteiden puutetta.
  • Entä miten keho reagoi? Kehossa voi tapahtua muutoksia (jännittymistä, kipuja, levottomuutta..) huomaamatta – ne palautuvat.
  • Miten voi auttaa itseään/toista eteenpäin? Puhuminen, muistelu, arki, liikunta
Mitä koulupäivän jälkeen tapahtuu?
Välitetään kotiin tietoa että asiaa on käsitelty koulussa ja kannustetaan puhumaan myös kotona."

ORIVEDEN TAPAHTUMA on nostanut esiin - taas- kysymyksen, kuinka vastaava voitaisiin jatkossa estää. Median mukaan ratkaisevaa oli oven sulkeneen ja rauhallisena pysyneen opettajan toiminta. Siksi näihin tilanteisiin on varauduttava.  Yhden ratkaisuehdotuksen - ihmisenkokoisen - on esittänyt Suomen Vanhempainliitto:
Suomen Vanhempainliitto: Talonmiehet kouluihin Tiedote 3.4.2012
Suomen Vanhempainliitto on huolissaan esille nousseesta halusta turvavarustella koulut.
– Emme usko valvontakameroiden ja metallinpaljastimien olevan ratkaisu koettuun kouluturvattomuuteen. Turvavälineet ovat heikko lääke ja vieläpä väärään tautiin, toteaa toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila.
Vanhempainliitto esittää, että turvatekniikan sijaan koulujen yhteisöllisyyttä voimistetaan oppilaskunta- ja vanhempaintoimintaa tukemalla ja kouluihin palautetaan omat, vakinaiset talonmiehet.
– Opettajien vastuulle ei voi yksistään sälyttää koulujen turvallisuutta. Koulun oppilaat ja vanhemmat tunteva talonmies olisi monin kerroin tarpeellisempi kuin ovien automaattilukitus. Oleellista myös on, että vanhemmat, lapset ja opettajat tuntevat toinen toisensa. Tämä vaatii työelämältäkin tukea kodin ja koulun yhteistyöhön, jotta vanhemmat voivat osallistua vanhempainkeskusteluihin ja vanhempainiltoihin, päättää Kurttila.

Ei kommentteja: