Kirjoja

Kirjoja

tiistaina, marraskuuta 02, 2010

Tarjoumista opetuksessa

Bändikämpän studiossa. Ripa, Martta ja Elias.
KUVA: Raija  Herrala
EILINEN koulupäivä konkretisoi hyvin, mitä voidaan tarkoittaa laajennetulla opetuksen käsitteellä.

Perinteisimmillään opetus ymmärretään suppeasti oppitunneiksi. Vuosien varrella koulupäiviin on liittynyt muutakin toiminta, josta saa tärkeitä aineksai ja virikkeitä kasvulle: koulupuutarha, retket, opintokäynnit, näytelmät... Viime vuosina onkin alettu ajatella opetusta oppimisympäristönä, joka on kuin seisova pöytä: täynnä mahdollisuuksia oppia. Näistä mahdollisuuksista on sitten käytetty käsitettä tarjouma. Mahdollisuuksia on tarjolla- mutta kaikki eivät niitä käytä.

Eilen siis saatiin valmiiksi Liikunta-rock-leffa.  Pieni joukko oppilaita sai olla mukana tekemässä  tosi huikeaa juttua. Kriittinen opettaja uskaltaa kysyä: eikai ole niin, että tällaiset mahdollisuudet  kasautuvat yhdessäkin luokassa samoille oppilaille. Tämä projekti perustui vapaaehtoisuuteen. Lähes kaikki halukkaat pääsivät mukaan.

Teimme kuitenkin päätöksen, että jatkamme näiden pikkuleffojen tekemistä, jotta sama mahdollisuus tarjoutuisi hitaammin lämpeneville.  Teemana tulevat olemaan koulun monet ammatit.

Seuraava 6ac:n oppilasryhmä saa alkaa ideoida 2-3 minuutin pientä leffaa laitoshuoltajien työstä. Aloite tällaiseen ammatin esittelyyn tuli laitoshuoltajilta itseltään.

Toinen esimerkki

TARJOUMASTA on   kysymys myös, kun koulu organisoi tietyille oppilaille tavallista systeemaattisemmin tukea. Osa oppilaista saa enemmän huomiota, hänen opetustaan suunnitellaan toisella syvyydellä kuin muitten.

Kuten aikaisemmista lastuista näkyy, olemme aloittaneet yhdessä luokistamme  tehostetun luokan tason tuen. Luokkaa satsataan tavallista enemmän monen aikuisen aikaa. Toivotaan, että lapset "käyvät pöytään ja syövät".

Alku on sujunut reippaasti. Olen saanut ensimmäisen vanhemmilta tulleen kirjeenkin, jossa on iloittu jo ensipäivien  tuomista muutoksista. Mutta on aihetta varautua myös takaiskuihin. Koululaisen taitojen opettelu vie aikaa.

Tähän koko luokan koulunkäyntiin kuntoutumusohjelmaan kuuluu myös oppilaskohtaista tukea. Upeaa, että psykiatri Ben Furman lähti tukemaan hankettamme; Meillä on mahdollisuus nyt opetella käyttämään Muksuopin uutta Online-ohjelmaa. Idea on, että  sen avulla kukin jonkin taidon opettelussa tukea tarvitseva oppilas saa taidon opettelunsa tueksi omat salasanan takana olevat kotisivut, joille prosessi suunitellaan, ja joille hänen tukijansa pääsevät kirjoittamaan kannustustaan jne.

Muksuoppi-ohjelman käyttöönottoon pyydetään aina vanhempien lupa.

Asiasta kiinnostuneet löytävät lisätietoa tästä linkistä.
Ks. myös http://erityisopettaja.fi/artikkelit/kids-skills-online-verkkotyokalu-lasten-psyykkisten-ongelmien-hoitoon/

Ei kommentteja: