Kuntavaalit 2017

Kuntavaalit 2017

keskiviikkona, huhtikuuta 29, 2009

Lomalla- Yes!



KUTEN kuvasta kiistatta näkyy rehtori on shortseissa ja vespakypärä kädessä lomalla. Kuva on otettu suomenkielisen opetuksen tulosyksikön hississä, jonne rehtori eksyi viemään vuosien 2010-2011 vuosiparannussuunnitelmaa. Paperin deadline ei ottanut mitään lomia huomioon. Onneksi Hellstenin Satu jousti tähän asti. Niinikään oli pakko roikkua Terttu Akselinin hiasta, jotta saataisiin yhden koulunkäyntiavustajan palkka-asiat kuntoon.



LOMALAISEN ohjelmaan kuului myös rock-konsertin esitteen tekeminen. Sellaista tarvitaan, jotta vantaalaiskoulukin pääsee mukaan. Lomalaisen ansioluetteloon on aihetta liittää, ettei käynyt koululla kuin kaksi kertaa tänään.

Soukan koulu- uusi Päivänkehrä?

KUVA Soukan koulusta on lainattu netistä.


1990-LUVULLA homekoulut räjähtivät lehtien otsikkoihin. Espoossa skandaali kärjistyi Päivänkehrän kouluun. Muutaman hiljaisemman vuoden ajan on pelätty seuraavaa. Nyt pitkään uumoiltu uusi skandaali on paljastumassa Soukan koulussa. Koulu on toiminut koko ajan toivotun hillityllä tavalla, vaikka henkilökunta on sairastellut rajusti. Nyt mitta on tullut täyteen. Kauan se kestikin.

LÄNSIVÄYLÄN tämän keskiviikon nettilehdessä on Seppo Korkmanin "Vanhemmat vaativat Soukan koulun purkua". Sen mukaan koulussa haisee sekä home että viemäri. Kuntoselvityksessä kerrotaan huonokuntoisista tukipalkeista, jotka pudotessaan voivat aiheuttaa vakavia vahinkoja. Vanhemmat ovat tyrmistyneitä siitä, että opetusta annetaan tällaisissa tiloissa. Niinpä he vaativatkin oppilaiden siirtämistä väliaikaisiin opetustiloihin viimeistään ensi syksynä. Koulun johtokunta on lähettänyt kirjelmän kaupunginhallitukselle ja lautakunnille kirjelmän, jonka mukaan koulu on nykykunnossaan terveydelle vaarallinen työ- ja kouluympäristö. Koulun henkilökunta lähetti viime viikolla Uudenmaan työsuojelupiirille oman selvityspyyntönsä. Rehtorin mielestä tilanne koululla on tällä hetkellä pelottava.

STAKESIN selvityksen mukaan Suomessa on tuhansia koulurakennuksia, joissa on homeongelmia. Eikö juuri nyt olisi oikea aika elvyttää käynnistämällä valtakunnallinen julkisten rakennusten terveellisiksirakentamisohjelma?

KS.AIEMMIN TÄSSÄ BLOGISSA:

http://pedagogiikkaa.blogspot.com/2008/02/ilmaltaan-vaaralliset-koulut.html

tiistaina, huhtikuuta 28, 2009

Auroran tulipalosta miljoonavahingot

KUVA: Lainassa MTV3:n nettisivuilta.


HESARISSA oli tänä aamuna pieni uutinen:

"Poikien tulileikeistä espoolaiskouluun miljoonavahingot".

Uutisen mukaan "Espoossa viime kesänä tulipalossa pahoin vaurioituneen Lippajärven Auroran koulun vahingot nousivat lopulta 1,2 miljoonaan euroon. Aluksi vahinkojen arvioitiin jäävän 250000 euroon. Heinäkuussa riehunut palo sai alkunsa poikien räjäytysleikeistä. Koska vahingontekijät olivat tekohetkellä alaikäisiä, he eivät saa syytettä. Tuli tuhosi lähes puolet koulun parakkirakennuksesta. Rakennus saatiin korvattua uudella loppuvuodesta."


UUTINEN ei kerro, millaisen osan vahingoista pojat joutuvat korvaamaan.

Kuningas ilman sydäntä


KUVA: Idea näytelmän logoksi keikkapaitaan.


TERVEISIÄ lomalta. Näin urakkahommissa lomapäivät ovat fantastisia työsumanpurkamispäiviä. Niin vain on.

Vaativin tehtävä oli käydä läpi koulullemme ensi lukuvuodelle kaavan pohjalla "automaattisesti" tuleva avustajapalvelujen tuntimäärä. Kaavassa on tosi hyvää se, että ns. sope-luokat saavat avustusta kaikille oppitunneille. Perusteltua. Sensijaan starttiluokalle luvataan täysi nolla tuntia kunnes ryhmän koko on "vähintään 10". Jokainen yleisopetukseen intergroitu erityisoppilas tuo tunteja, mutta kaava on tosi niukka. Ensimmäiset neljä tuovat 20 tuntia, ja sen jälkeen jokainen uusi oppilas tuo 0,5 tuntia. Sanon, että huh huh! Meillä uusi kaava pudottaa avustustuntien määrää 108:sta tunnista viikossa 32,5:een. Siis lähes 70 %!.

KOULUT saivat noin viikon aikaa varsin haastavaan tehtävään: laatia perusteltu hakemus lisäresurssista, joka tulee ehtiä käsitellä oppilashuoltoryhmässä. Tein apulaisrehtorin ja ela-opettajan laskelmien pohjalta uuden hakemuksen. Anomme lisää 665 tuntia! Emme tule niin paljoa saamaan, koska koko kaupungissa on jaossa vain 12 000 tuntia. Saamme todennäköisesti 176 tuntia lisää. KIrjoitan näin siksi että meillä on vammaisia lapsia, joille on pakko avustus myöntää.

Arvioin, että lopullinen avustuspalveluiden määrä olisi meillä noin 282. Tänä lukuvuonna summa oli 355. Suomeksi toteutuessaan se tarkoittaisi kolmen avustajan pudotusta. Koulut saavat päätöksensä 13.5. Siihen asti jännitetään.

Kevätnäytelmän suunnittelukokous

KUVA: Miniseminaarin väkeä


KLO 15 alkoi kevätnäytelmän suunnitteluseminaari Hotelli Espoossa. Paikalle joutivat kesken kiireittensä ohjaajaparini Jukka Jokiranta, musiikista vastaava Uma Jutila, tansseista, julisteita ja keikkapaidasta vastaava Raija Herrala, lavastaja Kari Evinsalo ja puvustuksen koordinoija Nina Mattila.

KUVA: Tämän lastun pääkuvana on Evin heittämän logon aihio (poimin elementit netistä). Lavastuksen perusratkaisuksi tulee kääntyvät levyelementit. Kuulosti tosi kivalta.


Luimme näytelmän läpi, kuuntelimme Uman säveltämän musiikin, ja ideoimme palaset kokonaisuudeksi. Hieno miniseminaari.
Lapset osaavat jo repliikit. Aikaa ensi-iltaan on viisi viikkoa, joten projekti on hyvässä vaiheessa.

KUVA: Puvustajamme Nina kirjasi muistiin porukan heittämiä puvustusideoita. Kuvassa myös Paavo, joka laski laskuja.

maanantaina, huhtikuuta 27, 2009

Luokanopettaja 2 kolahtaa pian postilaatikkoihin

KUVA: Tuoreen lehden kansi.


OTSIKON lupaus koskee tietysti vain lehden tilanneita. Edullisimmin lehden saa liittymällä Luokanopettajaliiton jäseneksi.

Näin vuosilomapäivän kunniaksi ajattelin vähän herkistellä. Tämä numero on viimeinen tällä ulkoasulla. LO-liitto on asettanut työryhmän uusimaan ilmettä, ja syyskuun lehti näyttää sitten toiselta. Ihmisten "silmä" kehittyy, ja lehtien on toki aihetta ottaa se huomioon.

Lehden juurista

Luokanopettaja-lehti on ilmestynyt vuodesta 1978 alkaen. Ensimmäiset numerot olivat tabloid-sanomalehtityyppiä - hieman samannäköisiä kuin Läraren yhä. Jo muutaman numeron jälkeen löydettiin "laukkuun" sopiva lähes A5-koko. Vuonna 1990 siirryttiin mm. ilmoitusmyynnin kannalta parempaan A4-kokoon.

KUVA: Lehden kolme viimeistä ilmiasua.


A4-lehti

Vuosina 1990- 1993 lehti taitettiin käsin, ja se painettiin SaSa-painossa. Lehti oli kantta lukuunottamatta mustavalkoinen. Kansikuva oli aina samanmuotoinen, ylikapea, ja useimmiten luontoaiheinen. Lehden logo oli kaksirivinen. Lehti ilmestyi kuusi kertaa vuodessa.

Jutut juoksivat sisällä neljällä palstalla. Lehdessä oli neljä vakiopalstaa: pääkirjoitus, puheenjohtajan palsta, Pekka Varismäen Terveisiä Tutuille ja aika ajoin myös Kuvisvinkkejä. Muutoin lehden toimitus kirjoitti ahkerasti itse ja käytti sivut joustavasti. Tuohon aikaan asiantuntijat myös tarjosivat aktiivisesti artikkeleita julkaistaviksi. Ilmoitusmyynnin hoiti liiton toimisto.

Digiaikaan

Olin siirtynyt lehden päätoimittajaksi vuonna 1993, ja kesällä 1994 Luokanopettaja siirtyi digiaikaan. Aluksi taitto ja myöhemmin myös ilmoitusmyynti siirtyivät H-Hetkelle. Tovin ilmoituksia myi erillinen firma. Lama iski, ja siksi lehdet olivat pitkälti mustavalkoisia; kokeilimme myös sanomalehtipaperia. Tekstit jaettiin edelleen neljään palstaan.

Vuosikymmenen lopulla lehden taittoa virkistettiin väreillä ja isoilla kuvilla. Kukin juttu ikäänkuin tehtiin omaksi kokonaisuudekseen. Kansikuvista tehtiin tietokoneella dynaamisia. Yhteistä ilmettä ei ehkä kuitenkaan syntynyt.

Lehdessä alettiin julkaista juttusarjoja. Tällaisia olivat mm. Akvaariokoulut ja Aakkoskoulut. Pysyviä palstoja olivat pääkirjoitus, LO-toimii, Pikku-Uutisia (nykyään liiton www-sivuilla). Matt Cainen- pakina ja Terveisiä Tutuille. Lehti painettiin SaSa-painossa. Taloudellisista syistä sivumäärä vaihteli kovasti. Lehti ilmeistyi kuusi kertaa vuodessa.

Kolmasmies

Keskellä kesää 2000 Sepi Puustinen uusi lehden ilmeen sellaiseksi, jollaisena se on tunnettu yhdeksän vuotta. Paperilaatua parannettiin. Värikkyyttä lisättiin tietoisesti ja runsaasti. Kansi sai perusvärit, lehti ison logon, ja alareunaan tuli (pienellä) kunkin lehden pääteemat. Kansikuvina alettiin käyttää kuvatoimistojen kuvia.

Sivuilla palstojen määrä vaihteli yhdestä kolmeen. Sisäetukanteen lisättiin kuvitettu sisällysluettelo; samalla sivulle tuli apinalaatikko. Alusta alkaen korostettiin liiton omia uutisia kokoamalla ne näyttävästi yhteen. Taitossa siirryttiin aukeamataittoon.

Lehteen saatiin useita sarjakolumneja: P.Johanneksen kasvatuksen klassikot, P.Elon Filosofiaa-sarja. Inger Sundblad kirjoitti "Vaikeneminen hopeaa"-sarjan. Matt Caine on jatkunut.Juttusarjoja käynnistettiin: aktiiviset piirit esittäytyivät ja pääsimme seuraamaan myös tavallisen luokanopettajan päivää.

Aluksi lehden painoi ja ilmoitukset myi KarPrint oy, mutta pian myynti siirtyi liiton toimistoon ja paino Forssan Kirjapainoon.

Kohti uutta

Ja ensi kesänä lehden taitto uusitaan jälleen. Liiton hallitus on pyytänyt oikein mainostoimistoa laatimaan ideataiton hallituksen asettaman työryhmän (Hellström- Koivisto-Wass) tilauksen pohjalta. Ryhmän jäsenet ovat hyvin kiireisiä, joten tapaan heidät erikseen. Ulkoasua halutaan uusia uskottavammaksi, professionaalisemmaksi ja värimaailmasta toivotaan hillitympää. Otan mielelläni vastaan vinkkejä miellyttäväilmeisistä ammattilehdistä.

VIIMEINEN VANHANILMEINEN LEHTI



Luokanopettaja ilmestyy neljä kertaa vuodessa. Ilmoitusmyynti on näissä pienissä ammattilehdissä jatkuvasti ohentunut. Liiton hallitus on kuitenkin halunnut panostaa lehteen, ja niinpä uudessakin numerossa on 36 sivua.

Nykyään kaikki jutut kulkevat päätoimittajan kautta monta kertaa. Ensiksi pt lukee, onko tarjotussa jutussa ideaa. Sitten se luetaan taitettuna. Ja kolmannen kerran, kun paino lähettää koko lehden vielä kerran varmistettavaksi ennen painatusluvan antamista. Lehden tekoprosessi vie parhaimmillaan 4 kuukautta. Niinpä juttuihin ehtii oikeastaan kiintyä.



OMIA juttuja päätoimittajat eivät yleensä liikoja kirjoittele. Mutta pienessä lehdessä niin on tehtävä jo taloudellisista syistä. Ja siksi että vielä viime tipassa on saatava "täytettä" esim. yllättäen poisjääneen ilmoituksen tilalle. Tähän numeroon tein seuraavat jutut:

Tyhmä tapa johtaa
Pääkirjoituksessa ivaan Suomessa yleistyvää huonoa tapaa johtaa, joka perustuu yksin päättämiseen. Pääkirjoituksen aihiona on ollut oma väitöskirjani. Samaa teemaa olen käsitellyt myös Esse-lehdessä aikaiseemin syksyllä hieman toisesta näkökulmasta.

Vuoden Luokanopettaja 2009 Aila Keturi
Tyypillinen toimitettu juttu. Se on kirjoitettu lehdelle lähetetyn materiaalin päälle, lyhentäen ja tiivistäen.

Luokanopettajaliiton vuosikokous: Perusopetuksen laatua leikataan!
Vuosikokouksen julkilausuma, jota pt saattoi hieman stilisoida ja panna sitten mediajakeluun. Hyvin meni låpi.

Erityisopetusuudistus uhkaa romuttaa Suomen koululaitoksen
Hallituksen julkilausuma, jota pt hieman siivosi ja pani sitten mediajakeluun. Hyvin meni låpi.

Miten johtaja inspiroi ihmiset syttymään muutokselle. Liekeissä
Arvostelu innostavasta kirjasta. Sain osallistua teoksen lanseeraustilaisuuteen ja tavata maan kuulun kirjoittajan. KIrjasta on ollut iloa mm. mentor-aktor- keskusteluihin. Parhaimpia helmiä olen jakanut myös puhuessani ympäri maata johtamisesta.

Väkivalta on rantautunut kouluihin - peruuttamattomasti?
Hieno oppimateriaali vastenmielisestä aiheesta. Katselimme sen myös omalla YT-tunnilla.



Luokanopettajan päiväkirja
Takakannessa mainostetaan päiväkirjaa. Viimeisellä oikolukukierroksella vedin yli XL-koon kierrekansioversiosta. Se kun on jo myyty loppuun. Hienoa. Päiväkirjanteko on 9 kuukauden prosessi. Työryhmä kokoontuu elokuussa ideoimaan ensimmäisen kerran lukuvuoden 2010-2011 tuotetta. Valmiina se tulee ulos huhtikuussa 2011.

MUISTUMIA MUISTA TÄMÄN NUMERON ARTIKKELEISTA

Uusimmassa Luokanopettajassa jatkuu minusta upeita sarjakolumneja:
• Puheenjohtaja Matti Sippolan juttu luetaan varmasti aina.
• Salakirjoittaja P.Johannes on tuottanut jo kymmeniä pakinoita opettajaromaaneista.
• Ylitarkastaja Pekka Elo jaksaa edelleen katsoa koulun arkea filosofian klassikoiden näkökulmista.
Matt Caine ja Inger haluavat tuoda huumorin pilkettä opettajamaailmaan.
• Vakiokirjoittajiin kuuluu myös Lotta Hagström- entinen Auroran koulun opettaja, joka vaikuttaa nyt Lahdessa. Häneltä eivät kuvataide- ja askarteluideat lopu.
• Vinkkejä opettajille kokoaa salaperäinen Warma Walo.
• Lehden toimituskunnan uusin jäsen Merja Koivisto on aloittanut sarjan "Kelpo-vinkkejä". Hän on myös kirjoittanut jutun liiton vuosikokouksesta.
• Naapurikoulumme Karamzinin rehtori Jouni Hörkkö on kirjoittanut jo muutaman kolumnin, joissa elämää tarkastellaan hengellisestäkin näkökulmasta.

Tämän numeron mielenkiintoisia erillisartikkeleita ovat:
• Kaimani Martti Hyvärisen juttu oman koulunsa hyvinvointihankkeesta. Jutun ensimmäiset aihiot kohtasin pari vuotta sitten Opekon reksikoulutusohjelmassa.
Saara Susiluoman juttu kestävästä kehityksestä osui lehteen sattumalta: Liitolla oli Tampereella viereinen messupöytä ympäristökasvattajien kanssa.
• Muun maailman kouluista mielenkiintoiset jutut ovat tehneet virkavapaalla oleva erityisopettajamme Hanna-Leena Tiusanen ja Feenix-koulun keksijä Marko Koponen.
• Hienoa oli, että saimme tähän lehteen isot jutut SKS:n 175-juhlavuoden kirjoista ja kansallisesta merkkivuodesta 1809. Tällaiset jutut ovat arvokkaita myös siksi, että niistä ei pyydetä palkkiota :-)
• Oikein hieno sattuma oli, että taittaja löysi varastostaan Iina Myllymäen lähettämän jutun, jota ei oltu vielä julkaistu. Iinahan valittiin juuri SOOLin puheenjohtajaksi.
• Oikein pyytämällä pyydetty juttu on vantaalaisen pääluottamusmiehen Kari Kinnusen OAJ:n hallitusterveiset.
• Talkoolla tehtyjen lehtien kirjoituspalkkiot eivät kauheasti innosta ammattitoimittajia. Tuula-Maria Ahonen kuitenkin jaksaa meille kirjoittaa. Tämän kertainen mielenkiintoinen juttu on tehty Educassa (siis tammikuussa) ADHD-aikuisesta.
• Lehden loppupuolella on juttu Smartboardeista. Päätoimittaja joutuu aina tällaisten juttujen osalla tarkkaan harkitsemaan, ettei kiinnostavaa artikkelia leimata piilomainokseksi (advertiaaliksi). Niistä saa helposti tupenrapinat.

lauantaina, huhtikuuta 25, 2009

Auroran viikkokirje nro 18

KUVA: Alkavan viikon kohokohtia on takuuvarmasti taikuri. Viime vappuna kuvan otti Juha Hyvärinen.


Auroran koulun viikkokirjeessä tiedotetaan tiiviisti koulun ajankohtaisista asioista, erityisesti seuraavan viikon tapahtumista. Tarkoitus on julkaista viikkokirje joka lauantai.


LYHYESTI VIIKOSTA 17

Kesää kohti mennään hyvää vauhtia. Tamperelaiset vieraat ihastelivat ryhmäintegraatioluokkaratkaisua. Skotlantilaiset vieraat olivat olleet hyvin vaikuttuneita espoolaiskouluissa näkemäänsä ja sain Opetushallituksen opetusneuvos Irmeli Haliselta välitettäväksi lämpimät kiitokset koko Auroran väelle. Lapsemme olivat tehneet lähtemättömän vaikutuksen heihin. Kuinka rohkeasti (englanniksi) kommunikoivia ja taitavia he olivatkaan! Tasapainon vuoksi on todettava, että rexin blogissa (ks. kommentteja) uskallettiin esittää myös toisenlaista käsitystä siitä, mikä on Auroran koulun taso. Avoin kritiikki vie lopulta aina eteenpäin.

ALKAVASTA VIIKOSTA 18 YLEISESTI


Viisi kouluviikkoa kesään. Rehtori pitää edellisen vuoden viimeiset lomapäivät (Asiasta enemmän kirjeen lopussa). Viikon aikana täytetään kaksi lukuvuoden mittaista, määräaikaista luokanopettajan virkaa. Koska talon sisällä on muodollisesti päteviä hyviä opettajia, ohjeiden mukaisesti tehtäviä ei tarvitse laittaa avoimeen hakuun. Rehtorin virkavapauden vuoksi päätökset allekirjoittaa apulaisrehtori.

Viikon aikana koulu myös lähettää anomuksen avustajalisäresurssista. Koko Espoossa on jaossa 12 000 avustajatuntia/viikossa. Jos jokainen lapsi saisi sen määrän avustajapalveluita, joita mm. lääkärit toivovat, tarvitsisimme tuosta potista 600-700 tuntia. Emme tule saamaan niin paljoa, koska muut koulut jäisivät tuolloin kokonaan ilman avustajapalveluita.

Koulusihteeri avaa Wilmaan henkilöstökyselyn. Jokaisen tulisi vastata nettikyselyyn viikon 18 aikana (jotta ehdimme käsitellä nekin tulokset palauteseminaarissa). Opettajilla on samaan aikaan auki myös TVT-kysely, johon vastaamisen deadline on 29.4.
No nyt on se aika vuodesta, johon tällaiset asiat kasautuvat.

HUOM! Kesä-TIPPIIN ilmoittautumisen aika päättyy 3.5.!!!

TALONMIES Kari koko viikon lomalla! Muistakaa lukita ikkunat!



Maanantai 27.4.

Klo 15 alkaen kevätnäytelmän vastuuhenkilöiden ip-seminaari Hotelli Espoon Continental- ravintolassa.

Tiistai 28.4.

Oppilashuoltoryhmän kokous klo 13.30-15. Ulla antaa avustajalisäresurssihakemukset läpi käytäväksi! KIIRE
Uma rexinä.

Keskiviikko 29.4.


YT-istunto klo 8-9. Mm. Vappujuhlan viimeinen voitelu. Jos YT-ä ei ole, Ulla ilmoittaa siitä erikseen henkilökunnalle.
Koti & Koulu ry. pitää vappupallojen täyttötalkoot koululla klo 18 alkaen. Mukaan tarvitaan täyttäjiä, narunsitojia, painonkiinnittäjiä ym. Liisa Mattila rexinä (kaikki varahenkilöt poissa)

Torstai 30.4.

Vappujuhla koululla. Koti & Koulu ry. tarjoaa oppilaille perinteisen taikuriesityksen.
Kaikilla koulua klo 8.15-12.45. Taikuriesitys salissa kaikille klo 9.00-10.00.Lapset voivat pukeutua naamiaisasuun (tietysti myös aikuiset). Ei karkkia, vesi-ilmapalloja, sprayserpenttiiniä tms. kouluun. Ruokalassa tarjolla munkkeja, jotka lapset voivat syödä luokissaan. Päivän päätteeksi huolehditaan roskat pois oman luokan alueelta. Vaihtotunnit pidetään mahdollisuuksien mukaan.

Etukäteen tilattujen vappupallojen jako on koululla tklo 10.30-12.
TIPissä omat vappukemut.
Illalla aikuisia koululla pitämässä vappukahvilaa

Perjantai 1.5.

Vappupäivä. Lomaa koulusta


ENNAKKOTIETOA VIIKON 19 OHJELMASTA

Jory valitsee jollekin iltapäivälle ajan Henkilökunnan palauteseminaariin klo 13-16.30. Tällöin koulu päättyy kaikilta 12.45. Ohjausta tarvitsevat oppilaat ilmoitetaan opettajille, ja koulunkäyntiavustajat pitävät heistä huolta työjärjestyksen mukaisen koulupäivän ajan.

Maanantai 4.5.
Rehtori koulussa.


Tiistai 5.5.
Oppilashuoltoryhmän kokous klo 13.30-15.
Vieraita Tanskasta

Keskiviikko 6.5.
Apulaisrehtori Ulla Hämäläinen ja ryhmä ryhmäintegaatiosta kiinnostuneita opintomatkalla Tampereella.
YT-istunto muilla klo 8-9. Teemanan mm. Luunja-järjestelyt ja

Torstai 7.5.
TIP-ohjaustyhmän kokous klo 9.30
Opettajilla klo 13.00-16.30 PALAUTESEMINAARI. Oppilaat kotiin klo 12.45

Perjantai 8.5.


AURORAN rehtori on vuosilomalla (ma) 27.4. - (to) 30.4. 2009.

KUVA: Ulla Hämäläinen, Uma Jutila ja Kaija Kuivanen


Rehtorin loman aikana rehtorin tehtäviä hoitaa apulaisrehtori Ulla Hämäläinen (09 -81640481) (ulla.hamalainen (at) espoo.opit.fi), ja hänen poissaollessaan vararehtorit Uma Jutila (uma.jutila (at) espoo.opit.fi) ja Kaija Kuivanen (kaija.kuivanen (at) espoo.opit. fi).

Koulusihteeri Riitta Enqvistin tavoittaa kanslian numerosta 09- 81640485 maanantaista keskiviikkoon. Puhelimessa on vastaaja, johon voi jättää viestin.

PS. Uuden laskurin mukaan ajalla 26.3 ( ).- 25.4 ( klo 11.05) blogin sivuilla on käyty 5734 kertaa. Kuudessa päivässä 1304 käyntiä. Kuukauden keskimääräinen kävijämäärä on komeat 191.

perjantaina, huhtikuuta 24, 2009

"Päivystävä dosentti", osa 3

KUVA: Tulevaisuuskasvatuksen kouluttajakoulutuksen viimeisen lähipäivän quest starina oli TeT Tapio Toivonen.



UPEA keväinen aamu! Nousin tosi aikaisin kirjoittamaan ohjeita johtoryhmän kokoukseen. Apulaisrexi sai vetää sen, koska minä jouduin juoksemaan Opetushallitukseen. Joryn tehtäväksi tuli tsekata viimeisten kouluviikkojen aikataulut. Ullan harteille jäi myös slovenialaisen erityisopettajan tutustuttaminen meidän tapaamme antaa tukea oppilaille.

REXI nimittäin riensi (toki esimiestensä luvalla) Helsinkiin avaamaan Tulevaisuuskasvatuksen kouluttajaohjelman viimeistä koulutuspäivää. Iinun vastuullani oli vetää iltapäivällä kurssin reflektio. Vierailevina luennoitsijoina olivat Toivasen Tapio ja iltapäivällä Irmeli Halinen Opetushallituksesta. Tapsan kolmituntinen sessio kului kuin siivillä. Halinen avasi väelle pian alkavaa ops-kierrosta. Vuoden sisällä saataneen ehdotus uudeksi tuntijaoksi. Kurssilaiset antoivat rohkeasti vinkkejä siitä, mihin suuntaan koulua tulisi kehittää.

Klo 15 oli sitten lupa jakaa todistukset ja nauttia ansaitut kakkukahvit. Sitten koululle käymään. Essestä tuli viesti, että viimeinen kolumnini oli saanut raivokkaan kommenttikirjeen. Kirjoittaja oli luken juttuni kiusaamisesta niin, että vankiloissa saa mielestäni kiusata. Hyvä pointti. Olisi ollut fiksumpaa kirjoittaa, että ymmärrän kiusaamisen vankiloissa- vaikken sitä hyväksykään.

KUVA: Espoon ja Kauniaisten opettajien paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Hannu Suntion puheelle taputettiin raivoisasti.


DIPOLIN Luolamies-ravintolassa oli illalla edunvalvontaväen juhlat. Paikalla oli entisten ja nykyisetn AY-jyrien lisäksi useita tärkeitä espoolaisia päättäjiä. Minut istutettiin puheenjohtaja Suntion pöytään, jossa muina vieraina oli mm. valtiosihteeri Heljä Misukka, Kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Markus Torkki, kaupunginhallituksen jäsen Jarmo Jääskeläinen, opetuslautakunnan puheenjohtaja Marika Niemi ja musiikkinopettaja Aimo "kuorosota" Puukki, opinto-ohjaaja Ensio Itke sekä monivaikuttaja Anna-Ester Liimatainen-Lamberg.

KUVA: 10-vuotisjuhlaväkeä helliteltiin Dipolin Luolamiehen herkuilla.


Naapuripöytien väestä ehdin kohdata mm. ruotsinkielisen opetustoimenjohtaja Barbro Högströmin, Pekka ja Ulla Leinosen, entisen pääluottamusnaisen Irene Antoniuksen, koulutusasioiden päällikkö Olli Luukkaisen sekä edellisen valtuustokauden opetuslautakunnan puheenjohtajakaksikon kansanedustaja Sanna Lauslahden ja KH;n jäsenen Marjo Matikan sekä EKOAY:n puheenjohtaja Heli Sibergin.

KUVA: Porukka oli iloisella tuulella, ruoka maistui ja seura virkisti.

OHJELMAA oli sopivasti. Jari Nummela oli täydellinen, vimpan päälle pukeutunut illan juontaja, ja musiikkioppilaitosten opettajien puhallinorkesteri viehättävine solisteineen soi kauniisti ja raikkaasti. Kolme puhetta kuultiin: Hannu Suntio, Markus Torkki ja Pekka Leinonen olivat kukin taitavia.

KLO 20 hyppäsin punaisen vespan selkään ja kiidin pimenneessä kevätillassa läpi ihanien tuoksujen omaan kotiin.

torstaina, huhtikuuta 23, 2009

Päivystävä dosentti, osa 2


KUVA: Projektipäällikkö Jukka Miettunen viritteli vilkasta keskustelua koulun tulevaisuudesta. Olemmeko ajan tasalla?


TORSTAINA ehdin käväistä koululla kuittaamassa pari paperia, ja sitten Opetushallituksen uljaaksi uudistettuun ja palkittuun rakennukseen avaamaan Tulevaisuuskasvatuksen kouluttajakoulutuksen viimeistä jaksoa. Tällä kertaa kurssilaisille oli tarjolla oikein ulkopuolisia luennoitsijoita. Ensimmäisenä Jukka Miettunen, joka esitteli meille Oulun Tulevaisuuskoulu-hanketta. Hanke avaa huomenna kiinnostavat nettisivut osoitteessa www.tulevaisuudenkoulu.fi

PORUKKA oli tosi keskustelevaa, ja luennoitsija ehti näyttää noin puolet dioista.

MINUN oli jätettävä kiinnostava keskustelu klo 11.15, ja ajoin Heurekaan Opettaja-tv:n Studio Kotron nauhoitukseen. Teemana oli Tulevaisuuden koulu. Juontaja veti keskustelua, jossa pohdittiin mm. seuraavia asioita: Tietokoneiden piti merkitä vallankumousta koulumaailmassa. Mullistuiko mikään? Onko kaikillayhtäläiset mahdollisuudet saada laadukasta opetusta
kouluissamme? Entä millaista kouluopetus on viidenkymmenen vuoden kuluttua?

Tämänkertainen Studio Kotro tehtiin siis tiedekeskus Heurekassa Vantaalla. Ohjelma on myös tavallista pitempi, 40 minuuttia. Juontajana toimi tuttuun tapaan Arno Kotro. Ohjelma tulee ulos Teema-kanavalta tiistaina 28.4. klo 15.30 - juuri kun on kulunut 20 vuotta Heurekan avaamisesta. Uusinnat 28.4. klo 18.30, 30.4. klo 15.30 ja 2.5. klo 8.30, kaikki Teema-kanavalta.



SITTEN vielä koululle hakemaan nippu papereita. Kypärä mukaan, ja noutamaan Vespaa huollosta. Yes. Kesäkausi on korkattu.

PS. "Päivystävän dosentin" viimeinen kolumni Esse-lehdessä käsittelee koulukiusaamista. Juttu löytyy tästä linkistä sivun kaksi oikeasta yläkulmasta.

keskiviikkona, huhtikuuta 22, 2009

"Päivystävä dosentti"

KUVA: Teatterikerholaisemme kouluttivat aikuisvieraita


-Päivitetty 23.4.09-

KAKSI työpäivää takana. Huh vauhtia. On taas ollut huiluupäivien jälkeen tottumista. Tiistain ohjelmassa oli mm. oppilashuoltoryhmän kokous ja haastava neuvottelu erään oppilaan ns. integrointikokeilusta. Lisäksi analysoin nopeasti Kunta10- tulokset.



KESKIVIIKKOPÄIVÄN avasi YT-istunto, jossa kävimme läpi mm. erityisen tuen hanketta, opettajien henkilökohtaisia palkkioita ja kertailimme viime viikon tapahtumia.

Klo 9 koululle saapui kaksi vierasta Tampereelta Kehitysvammaliitosta tekemään lehtijuttua ryhmäintegroinnista. Lyhyt haastattelu, ja sitten ohjasin heidät seuraamaan opetusta rymäintegraatioluokkaa. Klo 12.20 saimme lähes tusinan tärkeää vierasta Skotlannista. Delegaatioita isännöi opetuspäällikkö Ilpo Salonen.

VIERAAT seurasivat ihastuneina mm. teatterikerhotoimintaa ja 5b-luokan bändien soittoa. Oppilasparlamentin Siiri ja Aapo vastailivat vieraitten kysymyksiin. Reksi näytti ppt-esityksiä ja kertoi suomalaisen koulun erityispiirteistä. Ryhmällä on tiukka viikon ohjelma Suomessa, ja niinpä bussi haki heidät klo 14 hotellille.

KUVA: Vastuualuepäällikkö Minna Saulio veti Keski- ja Pohjois-Espoon alueellista ops-avausta.


KLO 16.30- 17 luennoin oman alueemme opettajille omista kokemuksistamme tehostetun ja erityisen tuen teemasta. Vaikka kello oli paljon, ihmiset olivat ystävällisiä ja hyvällä tuulella. Paikalla oli useita kymmeniä rehtoreita, luokan-ja aineenopettajia sekä erityispettajia kuulemassa ensi syksynä alkavasta laajasta opetuksen uudistamisesta niin, että kaikki lapset saisivat tarvitsemansa tuen vaikka ja erityisesti kun laki muuttuu. Sain viriteltyä tekniikan jumppasalissa toimimaan, ja kyllä Hösmärin salin kaartuva valkokangasseinä on upea.

KUVA: Susanna Lehti KoKoEspoosta juonsi kodin ja koulun yhteistyöpaneelia.


KLO 18 alkoi Espoon koti - ja kouluyhdistysten paneeli Ruusutorpan koululla. Paneeliin oli kutsuttu Tuija Metso Suomen Vanhempainliitosta, hallinnon edustaja (hallintopäällikkö Tapio Erma), rehtorit Aurorasta ja Kalajärven koululta, opettaja Juvanpuistosta, Kokon puheenjohtaja Outi Suortti ja elävä oppilas Viherlaaksosta. Teemana olivat kodin ja koulun yhteistyö. Yleisö kävi aktiivista keskustelua kodin ja koulun yhteistyön pelisäännöistä. Pitäisikö kunnassa olla jonkinlaiset minimisäännöt yhteisyölle? Nyt kuulema vanhemmat ovat tiedon saannin suhteen hyvin erilaisessa asemassa. Miksi opettajilla ei ole virkakännykkää? Joka koululla pitäisi tehdä selväksi, kuinka opettajaan saa yhteyden. Miksi kodin ja koulun yhteistyö yläkouluun siirryttäessä vähenee ja sähköistyy? MIten kasvatuskumppanuus ymmärretään? Miten yläkoulussakin oppilas kokisi, että ainakin joku opettaa on kiinnostunut hänestä ihmisenä?

PS. Mitä lastun otsikko tarkoittaa? Se on lainaus eräästä media-alan kirjasta, jossa tuolla lempinimellä kutsutaan asiantuntijoita, joita juoksutetaan kommentoimassa kaiken maailman tilaisuuksissa. Oma vika :-)

Länsi-Uudenmaan opettajat koolla

KUVA: Länsi-Uudenmaan opettajien ay-piirin puheenjohtaja Markku Tikkanen avasi kokouksen klo 20.


TIISTAI-ILTANA oli opettajien oman ammattijärjestön (OAJ:n) Länsi-Uudenmaan piirin kevätkokous Mainingin koululla. Kokouksia kierrätetään eri kouluissa- ja mukava niin. Näin omaan kouluunsa työajalla hyvin sidotut opettajat pääsevät näkemään toistensa työpaikkoja.

Mainingin koulu on ensimmäinen yhtenäinen peruskoulu Suomessa. Se on toiminut vuodesta 1974, ja remonttia odotellaan sielläkin. Koulu on kuuluisa musiikkiluokistaan, ja tässäkin tilaisuudessa siitä saatiin pariin otteeseen hienoja näyttöjä. Rehtori Rolf Malmelin esitteli kouluaan hyvin tehdyn power point-esityksen avulla. Mainingissa näyttää olevan hyvä meininki. Ks.enemmän tästä linkistä.

Tällaisiin kokouksiin liittyy aina myös pieni koulutusosuus. Tällä kertaa siitä vastasi helsinkiläinen pääluottamusmies Jaana Alaja, joka avasi väelle pian erityisopetuksen osalta uudistettavaa perusopetuslakia napakasti ja hauskasti.

MINUT valittiin kokouksen puheenjohtajaksi. Hallitus oli valmistellut paperit hyvin, ja niinpä vedin sääntömääräiset kevätkokouksen asiat 14 minuutissa.

tiistaina, huhtikuuta 21, 2009

TIP- Kesäkerhoon!


USEAt huoltajat ovat kyselleet, tarjotaanko TIP-toimintaa myös tulevana kesänä. Rehtorin alustavan kyselyn mukaan halukkuutta toimintaa kohtaan näyttäisi olevan, joten ohessa on infoa ilmoittautumisohjeineen.

TIP-toimintaa tarjotaan kesäkuussa yhteensä kolmen viikon ajan arkisin klo 9-15 (ma 1.6. - to 18.6.). Kukin huoltaja voi valita lapselleen joko päivä- tai viikkokohtaisen osallistumisjakson siten, että päiväkohtainen maksu on 10 euroa, viikkokohtainen 40 euroa, ja koko toimintajakso 100 euroa. Hinta sisältää toiminnan lisäksi myös kevyen välipalan (leipää, maitoa jne.), jota voi halutessaan täydentää omilla eväillä. Ohjaajina toimivat Tipistä tutut Noora Hellström ja Janina Schiray.

Ilmoitathan lapsesi mukaan kesätoimintaan sähköpostitse (sari.torronen (at) espoo.opit.fi) 3.5. mennessä. Mainitsethan ilmoittautumisen yhteydessä seuraavat tiedot:

1. Lapsesi nimi + mahdolliset ruoka-aineallergiat
2. Minkälaisen osallistumisjakson otat lapsellesi
3. Osoite, johon lasku lähetetään
4. Kotiinlähtötiedot (saako lapsesi lähteä toiminnasta itsenäisesti tai haetaanko hänet / mihin aikaan)

Muistathan lisäksi, että ilmoittautumisesi on sitova. Tämä siis tarkoittaa, että maksu peritään, vaikka lapsesi ei jostain syystä osallistuisikaan toimintaan. Rehtori on luvannut selvittää vakuutusasiat ennen toiminnan alkua.

Janina ja Noora

”Pelisäännöt kodin ja koulun yhteistyölle”.

KUVA: Netistä lainattu kuva Ruusutorpan koulusta.


ALLA puffi tilaisuudesta, jossa kehitellään kodin ja koulun yhteistyötä kutsuna kaikille teemasta kiinnostuneille.

Hyvä vanhempainyhdistysaktiivi, opettaja, rehtori tai muuten kodin ja koulun yhteistyöstä ja sen kehittämisestä kiinnostunut! KoKoEspoo ry järjestää paneelikeskustelun, jonka aiheena on ”Pelisäännöt kodin ja koulun yhteistyölle”.

Aika keskiviikko 22.4. klo 18.30 – 20.30
buffetti avoinna klo 18.00 – 18.30
Paikka Ruusutorpan koulu, auditorio, os. Leppävaarankatu 24

Tule keskustelemaan kodin ja koulun yhteistyön karikoista ja riemun hetkistä! Pääset vaikuttamaan valmisteilla oleviin kodin ja koulun välisen yhteistyön pelisääntöihin nimenomaan espoolaisesta näkökulmasta.

Järjestelyjen vuoksi pyydämme ilmoittautumaan sähköpostitse viimeistään 20.4. kokoespoo@yahoo.com.
Tervetuloa!
KoKoEspoo ry, hallitus


Lisätietoa ohjelmasta löytyy KoKon sivuilta.

maanantaina, huhtikuuta 20, 2009

Zombie is back


KUVA: Norppa Hellström


NO NIIN. Ns. itsearviointivapaa on nyt hoidettu kanta. Huomenna aamulla töihin. Viikosta näyttää tulevan vauhdikas. Vespa on noudettu talvisäilytyksestä ja viety huoltoon. Mutta ilmahan on ihan järkyttävä vespailua ajatellen. Huomenna joka tapauksessa autoillen töihin.

Opettajaksi 2009 osa 1



JO KOLMANNEN kerran kaikilla halukkailla on Suomessa mahdollisuus osallistua pääsykokeeseen luokanopettajan koulutukseen. (Aikaisemmin soveltuvuuskokeeseen karsittiin papereiden perusteella). Uudessa mallissa julkaistaan erillinen kirja (artikkelikokoelma) noin kuusi viikkoa ennen monivalintatyyppistä kirjallista koetta. Näin pyritään tasoittamaan tietä uusille ylioppilaille opintoihin. Hesarissa kirjan toimittanut Pekka Räihä tosin tuskaili tavoitetta saada koulutukseen enemmän juuri ylioppilaaksi kirjoittaneita. He kun ovat tosi väsyneitä juuri päättyneistä yo-kirjoituksista. Lukuajan tasoittaminen kaikille samaksi ei auta, jos toiset eivät jaksa lukea. Kokonaan oma kysymyksensä on, olisiko opettajille sittenkin hyötyä siitä, että ovat opintojen alkaessa hieman vanhempia ja esim. olleet vuoden pari koulussa töissä.

OLEN nyt lukenut tuon sisäänpääsykirjan niinkuin tenttikirja kuuluu lukea. Sellaisesta onkin pitkä aika. Kirjassa on seitsemän artikkelia, ja yhteensä 196 sivua. Määrällisesti luettavaa on kohtuullisesti. Artikkelit ovat osia väitöskirjoista ja aiemmin julkaistuja tieteellisiä artikkeleita. Niitä ei ole alunperin kirjoitettu opintojaan vasta aloittaville. Suomeksi: ne ovat varsin vaikeita.

Jo sanaston oletan kasvatustiedettä (tai tarkemmin laajemmin uudempaa sosiologista puhetta ja metodologiaa) lukemattomalle työlääksi. Tekstiä ei voi ymmärtää, jollei tiedä käsitteiden merkityksiä (ja sanakirjoistakaan ei ole aina apua). Artikkeleisessa niitä toki avataan jonkinverran, mutta usein ne oletetaan ymmärretyiksi.
Kuten dietetiikka, kompulsiivinen idea, representatiopakote, transformatiivinen pontentiaali, metadiskurssi, dekontekstualisoitunut opettajankoulutus, tulkitseva antropologia,tieteen filosofia...
Huikein haaste on viimeisessä, Panu Raatikaisen artikkelissa; "Ihmistieteet – tiedettä vai tulkintaa?" Nuoren ylioppilaan olisi kyettävä seuraamaan, kuinka kirjoittaja ratkaisee yhtä haastavimmista tieteenfilosofian ongelmista. Tai kuinkahan moni opettaja pytyisi lonkalta samomaan, mitä löytyy seuraava otsikon alta : "Transformatiivisuuden säikeitä opettajapuheessa. Diskurssianalyysi opettajan yhteiskuntasuhteen rakentumisesta Opettaja-lehdessä".

Kun valintamenettelyn vuoksi uusiksi opettajiksi valikoituu teoksen parhaiten haltuun ottaneet ja sen ymmärtäneet hakijat, niin onhan meillä tosi kovan luokan tieteellisesti orientoituvia aivoja luvassa koulutyöhön. Ja jos selviää tästä alkukarsinnasta veikkaanpa, että opinnot myös saatetaan loppuun. En ole huolissani siitä, että tällainen esikarsinta karsisi pois vanhojen luokanopettajien kaltaiset monitoimijat. Heitä löytyy varmasti valinnan toisessa vaiheessa: soveltuvuuskokeessa myös tieteellistä tekstiä parhaiten lukevien joukosta. Olen kuitenkin aika varma, että jos olisin nyt pyrkimässä opettajaksi, en pääsisi tästä ensimmäisestä vaiheesta läpi. Tuskin tuo suuri vahinko olisi:-)

EN kadehdi kirjan toimittajien tehtävää. Artikkelit on valittava niin, ettei edellisten vuosien sisäänpääsykirjojen lukemisesta olisi hyötyä. Mukaan tulee saada hyvin erityppisiä tekstejä. Toki valinnassa on kysymys myös vallankäytöstä. Kokonaisuus muokkaa kymmenien tuhansien nuorten ihmisten käsityksiä opettajan työstä ja sen taustatieteestä. Tässä kirjassa korostuu tutkivan, yhteiskuntaan ja työhönsä kriittisesti suhtautuvan opettajan ihanne. Kolmessa artikkelissa esitellään konkreetteja empiirisiä tutkimuksia. Hyvä niin. Mukavia malleja vaikka graduun.

Kasvatustieteen osa-alueista esiin nousee vahvimmin koulutussosiologia kriittisen pedagogiikan hengessä. Artikkelit ovat kriittisiä myös vanhoja opettajia kohtaan. Opettajan tulisi irtisanoutua lojaalisesta suhteestaan valtioon. OAJ:ta kritisoidaan. Varhaiskasvattajat ymmärtävät - niin luen- lapsikeskeisyyden väärin ja pakenevat mieluummin aikuisten seuraan.

Oppilaan (ikävät) kokemukset koulusta nostetaan vahvasti esiin. Lapsilähtöisyyttä ja tarkastellaan monipuolisesti, sekä hurahtaneesti että varovaisemmin. Nuoruuden ja aikuisuuden rajaa tarkastellaan mielenkiintoisesti. Hyvän opetuksen (didaktista) ihannetta avataan historian näkökulmasta- ja tässä suhteessa artikkeli Pothanista on hyvin jännä.

Opettajan työhön ehkä kaikkein konkreettisimmin liittyvät kasvatustieteen teemat eivät ole mahtuneet mukaan: opetus, opetusmenetelmät, opetussuunnitelma, oppiaineet, lapsen kehittyminen. Kasvatusta ja sen klassisia käsitteitä ei tutkailla. Kotien osuus jää perherakenteen ja vanhempien koulutustaustan ja toisaalta koulumenestyksen ja kouluviihtyvyyden tilastollisten yhteyksien tarkastelun varaan. Koulumaailmassa nyt hyvin ajankohtaiset kysymykset maahanmuuttajista (monikulttuurisuus) ja tukea tarvitsevista oppilaista jätetään lukijoille vieraiksi. Koulutuspolitiikka vilahtaa muutamilla riveillä.

Artikkelien lähdeluetteloista huomaa myös, kuinka tuuli on puhallellut auktoriteettin kohdalla. Esim. kasvatustieteen klassikoista mm. Juho Hollo, Urpo Harva, Matti Koskenniemi Pertti Kansanen ja Kari Uusikylä eivät kuuluu (varmaankin jo teemavalinnan vuoksi) viitattuihin auktoriteetteihin. Erkki Lahdes on päässyt mukaan yhdellä pienellä tutkimuksellaan. Ylivoimaisesti siteeratuin lähde on Hannu Simola. Tutuista mukaan on mahtunut myös mm. Sirkka Ahonen, Juhani Hytönen, Martti T. Kuikka, Tapio Puolimatka, Patric Scheinin, Eija Syrjäläinen ja vanha työkämppäkaverini Airi Hautamäki.

LUKUKOKEMUS oli antoisa. Palaan kirjaan toukokuun puolivälissä, kun sisäänpääsykoe on ohi. Etten lastuillani sotkisi jonkin blogille vahingossa osuvan nuoren ylioppilaan kokeeseen valmistautumista.

sunnuntaina, huhtikuuta 19, 2009

Auroran viikkokirje nro 17



KUVA: Viikon 16 kohokohtia oli lomaa viettävälle rexille Kreetan Knossos! Kuvan otti Noora Hellström.


Auroran koulun viikkokirjeessä tiedotetaan tiiviisti koulun ajankohtaisista asioista, erityisesti seuraavan viikon tapahtumista. Tarkoitus on julkaista viikkokirje joka lauantai.


- Toinen "painos" klo 21.07 -

LYHYESTI VIIKOSTA 16

Kun on ollut lomalla koko viikon, ja työkaverit ovat suojelleet työsasioita hienosti, ei voi kuin veikata, että kaikki on mennyt hyvin.


ALKAVASTA VIIKOSTA 17 YLEISESTI

Rehtori ja Ripa ovat vielä maanantain ansaitsemillaan ns. "kalkkis"-lomilla. Tiistaina koululla on vieraita Skolannista. Torstain ja perjantain Rexi on kouluttamassa tulevaisuuskasvatuksen kouluttajia. Kun rexi on pois, rexin tehtäviä hoitaa apulaisrehtori Ulla Hämäläinen. Hänen poissaolleessan koulusta vastavat järjestyksessä vararehtori Uma Jutila ja vararehtori Kaija Kuivanen.

Maanantai 20.4.


Tiistai 21.4.

Reksi paikalla
Oppilashuoltoryhmän kokous klo 13.30-15. (4b- luokka)
Tiukat näytelmätreenit klo 12.-12.30

Keskiviikko 22.4.

YT-istunto klo 8-9. Terkkuja Oppimiskeskusten messuilta. Kunta10-tulokset. Keskustelua kevätnäytelmän esitysvuorojen muuttamisesta (Järvenperän koululla on samaan aikaan keskiviikkona tutustumisilta)
Vieraita kehitysvammaliitosta Tampereelta.
Tiukat näytelmätreenit klo 12.-12.30
Vieraita Skotlannista klo 12-
Rehtori klo 14 esittelemässä alueen opettajille Auroran joustavia opetusjärjestelyitä ja illalla mukanan KoKory:n paneelissa Ruusutorpan koululla klo 18.

Torstai 23.4

Rehtori kouluttamassa opettajia Tulevaisuuskasvatukseen Opetushallituksessa.

Perjantai 24.4

Yritetään pitää johtoryhmä klo 8-9.
Rehtori kouluttamassa opettajia Tulevaisuuskasvatukseen Opetushallituksessa

ENNAKKOTIETOA VIIKOSTA 18

Rehtori pitää edellisen vuoden viimeiset lomapäivät ma-to.

Maanantai 27.4.



Tiistai 28.4.

Oppilashuoltoryhmän kokous klo 13.30-15.

Keskiviikko 29.4.

YT-istunto klo 8-9. Mm. Vappujuhlan suunnittelu
Koti & Koulu ry. pitää vappupallojen täyttötalkoot koululla keskiviikkona 29.4 klo 18 alkaen. Mukaan tarvitaan täyttäjiä, narunsitojia, painonkiinnittäjiä ym. Vapaaehtoiset ilmoittautukaa Irmeli Westerstråhlelle mailillä: i.west(at)nic.fi viimeistään keskiviikkona 22.4.

Torstai 30.4.

Vappujuhla koululla.
Etukäteen tilattujen vappupallojen jako on koululla torstaina 30.4 klo 10.30-12.
Illalla aikuisia koululla pitämässä vappukahvilaa

Perjantai 1.5.

Vappupäivä. Lomaa koulusta



PS. Uuden laskurin mukaan ajalla 26.3 ( ).- 19.4 ( klo 17.30) blogin sivuilla on käyty 4530 kertaa. Siis 1212 kertaa viime viikon aikana - vaikka sivuille ole tullut yhtään uuttaa juttua. Edeltävällä viikolla 13 päivän keskimääräinen kävijämäärä oli 254. Hurjaa.

perjantaina, huhtikuuta 10, 2009

Hyvää Pääsiäistä


AURORAN ja Järvenperän koulut toteuttivat kiirastorstaina perinteisen Via Dolorosan. Kaikki luokat vierailivat vuorollaan tapahtumassa, joka saattoi meidät pääsiäislomalle.

2000 vuotta sitten Jerusalemissa tapahtumat nähneinä silminnäkijöinä esiintyivät Järvenperän koulun ysi-luokkalaiset, joista osa oli meidän vanhoja oppilaitamme. Esitysta säesti pianolla opettaja Katri Ahola.

VIA DOLOROSASTA tehty taltiointi löytyy U-tubesta osoitteesta http://www.youtube.com/watch?v=zSIrdJNE1xw

torstaina, huhtikuuta 09, 2009

Blogi hiljenee 10 päiväksi

KUVA: Ulla Hämäläinen, Uma Jutila ja Kaija Kuivanen


AURORAN rehtori on virkavapaalla pääsiäisen jälkeen (ti) 14.4. - (ma) 20.4. 2009.

Rehtorin loman aikana rehtorin tehtäviä hoitaa apulaisrehtori Ulla Hämäläinen (09 -81640481) (ulla.hamalainen (at) espoo.opit.fi), ja hänen poissaollessaan vararehtorit Uma Jutila (uma.jutila (at) espoo.opit.fi) ja Kaija Kuivanen (kaija.kuivanen (at) espoo.opit. fi).

Koulusihteeri Riitta Enqvistin tavoittaa kanslian numerosta 09- 81640485 viikolla 16 tiistaista torstaihin Puhelimessa on vastaaja, johon voi jättää viestin.

REHTORIN loman aikana myös tämä blogi huilaa.

Kesä-TIP?


KUVA: Auroran koululla Kesä-TIPin edeltäjänä on ollut Koti & Koulu ry:n järjestämä kesäleiri. Juha Hyvärisen kuva on kesältä 2007.


TÄSSÄ blogissa kyseltiin muutama viikko sitten vanhemmilta, onko heillä tarvetta TIP-toiminnalle myös kesäkuun alussa koulun toiminnan jo päätyttyä.

Vastauksia pikakyselyyn tuli yhteensä 43. Tässä tulokset:
1. Lapseni ei tarvitse 20 (46%)
2. Ensimmäiseksi viikoksi (20€) 6 (13%)
3. Kolmeksi viikoksi (50€) 17 (39%)


Tarvetta näyttäisi olevan alustavasti sen verran, että TIP-koordinaatori Sari Törrönen lähettää sähköpostia kaikille TIP-toiminnassa mukana olelleille ja kysyy nyt virallisesti TIP-toiminnan tarvetta. Muut toiminnasta kiinnostuneet voivat ilmoittautua Sarille osoitteeseen sari.torronen (at) espoo.opit.fi

Toimintaa tarjotaan kolmen ensimmäisen kesääkuun viikon aikana klo 9-15. Koska kesätoimintaan ei saada avustuksia, hinnoittelu olisi todennäköisesti seuraava: Palvelua voi ostaa per päivä (10 €) tai viikko (40 €) kerrallaan tai koko paketin 1.6.(ma) -(to) 18.6. 100 €. Hintaan sisältyy kevyt lounas (jota voi täydentää omilla eväillä).

Ohjaajina toimivat TIPistä tutut Noora Hellström ja Janina Schriray.

ENSI SYKSYN kerhotarjonnan kokoaminen on myös aloitettu.

Auroran viikkokirje nro 16


KUVA: Viikon 15 kohokohtia oli Via Dolorosa!


Auroran koulun viikkokirjeessä tiedotetaan tiiviisti koulun ajankohtaisista asioista, erityisesti seuraavan viikon tapahtumista. Tarkoitus on julkaista viikkokirje joka lauantai.

LYHYESTI VIIKOSTA 15

Viikon iso asia oli, että opetuslautakunta päätti jatkaa TIP-toimintaa Auroran koululla. Viikon ohjelmaan kuului opetuksen lisäksi mm. kevätnäytelmän harjoittelua. Laaja-alaista erityisopetusta ei annettu tällä viikolla. Henkilökunta analysoi huoltajakyselyn 2009 tuloksia. Oppilaat antoivat Wilmassa palautetta koululla. Palautteen anto jatkuu ensi viikolla. Viikko oli lyhyt. Hyvä niin.

ALKAVASTA VIIKOSTA 16 YLEISESTI

Koulutyö alkaa taas tiistaina. Rehtori ja Ripa ovat ansaitsemillaan ns. "kalkkis"-lomilla. Keskiviikkoon osuus koulutusuma, jolloin monta opettajaa on yhtä aikaa pois.5d-luokka opiskelee kahdessa ryhmässä, ja näin ela-opetus ja 5.-6.-luokkien sinikarhuopetus pääsee taas käynnistymään. Koulusihteeri panee postiin kirjeet ensi syksyn ekaluokkalaisille ja lähettää oppikirjatilaukset.

Rexin tehtäväiä hoitaa apulaisrehtori Ulla Hämäläinen. Hänen poissaolleessan koulusta vastavat järjestyksessä vararehtori Uma Jutila ja vararehtori Kaija Kuivanen.


Maanantai 13.4. LOMAA


Tiistai 14.4.

Oppilashuoltoryhmän kokous klo 13.30-15. (ei luokkaa, Ulla tuuraa Marttia)
Kirjeet uusille epuille lähtevät 14.4. kakkospostissa (voi viedä viikon)
Opettajien toimitettava Riitalle oppilasmäärät kirjatilauksista (tarve- kierrätyskirjat)
Yhteisvarastotilaukset oltava heti alkuviikosta Riitalla.

Keskiviikko 15.4.

Ainakin 8 opettajaa pois. EI YT- istuntoa.
Oppimiskeskusten messut Koulumestarin koululla. Auroran oppimiskeskuksella teatteripaja (JJ, Raija, Julia...)

Torstai 16.4

Rehtori-info klo 14. Ulla menee.

Perjantai 17.4

Ortodoksioppilaat lähtevät koululta klo 8.15 kirkkoon. Huom! Mahdollisesti tarvitaan kyytiapua Tapiolaan. Ulla tsekkaa!

ENNAKKOTIETOA VIIKOSTA 17 YLEISESTI

Rehtori on vielä maanantain lomalla. Rehtorin tehtäviä hoitaa apulaisrehtori Ulla Hämäläinen.

Maanantai 20.4.


Tiistai 21.4.
Oppilashuoltoryhmän kokous klo 13.30-15. (4b- luokka)
Vieraita Skotlannista klo 12-
Tiukat näytelmätreenit klo 12.-12.30

Keskiviikko 22.4.
YT-istunto klo 8-9. Kunta10-tulokset. Vieraita kehitysvammaliitosta Tampereelta.
Tiukat näytelmätreenit klo 12.-12.30
Rehtori klo 14 esittelemässä alueen opettajille Auroran joustavia opetusjärjestelyitä ja illalla mukanan KoKory:n paneelissa Martinkallion koululla klo 18.

Torstai 23.4
Rehtori kouluttamassa opettajia Tulevaisuuskasvatukseen Opetushallituksessa.

Perjantai 24.4
Rehtori kouluttamassa opettajia Tulevaisuuskasvatukseen Opetushallituksessa


PS. Uuden laskurin mukaan ajalla 26.3 ( ).- 7.4. (to, klo 15.33) tämän blogin avaussivulla on käyty 3318 kertaa. 13 päivän keskimääräinen kävijämäärä on siis 254. Hurjaa. Blogislistalla tämä lastukokoelman sijoituu tällä viikolla sijalle 375, kun blogeja on yhteensä 22 439.

Aurora pääsi mukaan KiVa-koulu hankkeeseen



REHTORI ja kolme muuta Auroran opettajaa: Kaija Kuivanen, Ismo Lehikoinen ja Marja Nuutila osallistuivat tiistaina Helsingissä koulutuspäivään, joka oli tarkoitettu kouluille, jotka ottavat ensi syksynä käyttöön uuden koulukiusaamisen vastustamisohjelman.

KiVa- koulu on opetusministeriön rahoittama ja Turun yliopistossa kehitetty hanke, jonka tarkoituksena on vähentää ja ehkäistä ennalta kiusaamista peruskouluissa. Ohjelmaan kuuluu mm. kiusaamiskyselyt, ulkovalvojien liivit, julisteita, esitteitä, valmiiksi suunniteltuja oppitunteja ja verkkomateriaalia. Ideana on, että kaikki koulun kulloisetkin eka- ja neljäsluokkalaiset "rokotetaan" kiusaamista vastaan pitämällä heille 10 kaksoistunnin mittaista opetustapahtumaa. Yläkouluissa vastaava isku tehdään teemapäivien ja netin avulla seiskaluokkalaisille.

Kouluun muodostetaan erityinen KiVa-tiimi, johon kuuluvat, tehtävään koulutettavat opettajat ratkaisevat esiin tulevat kiusaamistapaukset yliopistolla kehitettyä mallia seuraten.

Koulukiusaamiseen puuttuva KiVa koulu -hanke on käynnistynyt vuonna 2006. Siihen on otettu mukaan ensimmäiset koulut jo syksyllä 2007. Vaikuttamistutkimuksissa on saatu vahvaa näyttöä siitä, että pilottikouluissa kiusaaminen on vähentynyt.

Hanke on herättänyt valtaisaa kiinnostusta kouluissa. Hankkeeseen ilmoittautui ensi syksyksi noin 1 800 koulua, joista noin 1 400 pääsi mukaan. Kivaa, että me pääsimme. Syksyn alussa toimenpideohjelman käynnistymisestä tiedotetaan tarkemmin henkilökunnalle, oppilaille ja vanhemmille.

KiVa-Koulun taustasta

KiVa-koulu on uusi kouluille vapaaehtoinen, suomalainen toimenpideohjelma. Mukaan lähteviltä kouluilta edellytetään sitoutumista pitkäjänteiseen työhön kiusaamista vastaan. Kiusaaminen on kuin rikkaruohojen kitkeminen, siihen on puututtava koko ajan.

Kiusaaminen on kovin yleistä. Pienimmistä oppilaista sitä kokee toistuvasti jopa 20 % ja yläkoululaisistakin 10 %. Kiusaamista on monenlaista: huomiotta jättäminen, juoruilu, kännykkäkiusaaminen, lyöminen, naurunalaiseksi tekeminen, pakottaminen, potkiminen, seksuaalinen tai muu ilkeä nimittely, sulkeminen porukan ulkopuolelle, tavaroiden ja rahan vieminen, tavaroiden rikkominen, uhkalu, valheiden levittäminen , jne.

Kiusatulle kiusaaminen tuottaa vaurioita: Näitä voivat olla ahdistuneisuus, arkuus, huono itsetunto. itsetuhoajatukset, kielteinen käsitys muista ihmisistä, koulupelko, luottamuksen puute muihin ihmisiin, masentuneisuus ja yksinäisyys. Myös kouluampumisten taustalla on lähes aina ollut kiusatuksi joutuminen ja toveriryhmästä syrjäytyminen.

Kiusaaminen on aggressiivista käyttäytymistä, pahan mielen aiheuttamista (tai muiden hauskuuttamista toisen kustannuksella)
toistuvasti, tahallisesti ja niin että se kohdistuu oppilaaseen, joka ei pysty antamaan takaisin. Kiusaaminen on alistussuhde, vallan tai voiman väärinkäyttöä. Kiusaamisen taustalle oletetaan ihmisen luonnollinen aggressiivisuus.

Tässä ohjelmassa kiusaaminen nähdään ryhmäilmiönä. Suomeksi se tarkoittaa, että kiusaamisen taustalla ovat a) sosiaaliset motiivit: halu saada toveruutta, olla yhdessä, saada ihailua ja näkyvyyttä sekä b) minämotiivit kehittää itseään.
Motiivit ovat perusinhimillisiä ja ymmärrettäviä, mutteivat tee kiusaamisesta sallittua.

Toisin kuin on luultu, uusien tutkimusten mukaan kiusaajat eivät ole onnettomia reppanoita. Heidät koetaan suosituiksi luokassa. Heillä on usein oma hovi, jolta he saavat kaipaamaansa ihailua.

Kuka tahansa ei myöskään joudu kiusatuksi samalla todennäköisyydellä. Kiusaaminen kasautuu tutkimusten mukaan aroille, heikoille ja ryhmässä huonossa asemassa oleville (esim. uusille) oppilaille- siis seillaisille, joista kiusaaja saa helpon "näytösvoiton".

Luokan normit vaikuttavat siihen, kuinka yleistä kiusaaminen on. Luokka joko kannustetaa kiusaajaa tai puolustaa kiusattua. KiVa-hankkeessa kiusaamista pyritään estämään ja vähentämään sekä sen seurauksia lieventämään auttamalla lapsia ymmärtämään yleisön ratkaiseva rooli kiusaamisessa. Meidän ei tarvitse muuttaa kiusattuja lapsia toisenlaiseksi (esim. vähemmän ujoiksi). Hankkeessa vaikutetaan sekä kiusaajaan, kiusattuun että luokkatovereihin. KIusaamista vähennetään kun vähennetään kiusaajan siitä saamia sosiaalisia palkkioita.

keskiviikkona, huhtikuuta 08, 2009

TIP-pilottihanke jatkuu




Espootiedottaa8.4.2009

Suomenkielinen opetuslautakunta päätti kokouksessaan 7.4. mm.

6. Turvallisen iltapäivätoiminnan TIP -pilottihankkeen jatkaminen

Lautakunta päätti, että Turvallinen iltapäivätoiminta - TIP-toiminta - jatkuu Auroran koulussa. Turvallisen iltapäivätoiminnan -hankkeen tulee olla kustannusneutraali eli kustannukset pitää kattaa normaaleilla lakisääteisen koululaisten iltapäivätoiminnan asiakasmaksuilla, harrastekerhomaksuilla, kaupungin tuilla sekä muilla valtiolta tai järjestöiltä haettavilla avustuksilla, joita koulu itse mahdollisesti hakee. Toiminnasta sekä taloudesta pitää antaa lautakunnalle vuosittainen selvitys. Toiminnan laajentamisesta päätetään syksyn 2009 aikana täsmällisemmän talousselvityksen pohjalta.

Kaisu Toivonen, opetustoimenjohtaja, puh. (09) 8165 2000, 050 511 3398
Kaisa Pitkänen, tiedottaja, puh. (09) 8165 2010, 050 339 5887

tiistaina, huhtikuuta 07, 2009

Kohti Luunjaa! Viisi viikkoa lähtöön!

KUVA: Leirille majoitutaan ( Juha Hyvärinen).


LUUNJAN KOULULEIRITIEDOTE NRO.3

Koululeiri lähestyy! Pidimme tiistaina 31.3. vanhemmille leiri-infon. Tässä on vielä tärkeimpiä asioita leirinjärjestelyistä.
- Lähtö maanantaina 18.5. koululta klo.6.15.
- Paluu perjantaina 22.5. n. klo 21.00 koululle.

Leirille lähtee 44 oppilasta, viisi opettajaa: Raija Herrala, Julia Uotila, Osmo Hupli, Risto Schiray, Marko Laaksonen ja koulunkäyntiavustaja Pekka Viinikka sekä oppilaan äiti Sari Ahlfors. Mahdollisesti mukaan tulee vielä kaksi media-alan opiskelijaa tekemään lopputyötään mediakasvatuksesta. Heillä on suunnitteilla mediapaja oppilaille.

Meillä on bussi käytössä koko matkan ajan. Bussi ja laivamatkat on hoidettu matkatoimiston kautta. Mennessä laivalla on aamiainen ja tullessa päivällinen.

Luunja sijaitsee n.280 km Tallinnasta etelään. Kevät on siellä pidemmällä kuin Suomessa, joten mahdolliset allergialääkkeet kannatta muistaa ottaa mukaan. Leiri on vanhassa pioneerileirikeskuksessa, jota on kunnostettu vuosien varrella. Alue on iso, turvallinen ja hyvin rajattu. Ostosmahdollisuudet ovat automatkan päässä.

Tytöille ja pojille on leirillä omat talot, joissa on 6-8 hengen huoneita. Aikuiset majoittuvat parakkien päätyhuoneisiin. Jokaisessa talossa on myös WC. Sairastapauksien varalle olemme perinteisesti varanneet yhden huoneen ja aikuisen lähelle.
Paikallista vettä ei voi juoda, vaan ostamme veden marketista, joten jokaisella oppilaalla on hyvä olla oma juomapullo.

Oppilaat ovat vakuutettuja Espoon kaupungin puolesta tapaturmien varalta, mutta se ei kata matkatavaroita eikä sairastumista. Jos jollain lapsella on oma matkavakuutus, olisi minun hyvä tietää siitä. Näin voimme mahdollisen tapaturman sattuessa huomioida myös oman vakuutuksenne.

Omaa rahaa voi ottaa mukaan mahdollisia tuliaisia varten. Sovimme leiri-infossa, että 20 euroa olisi sopiva summa. Menomatkalla ei tehdä ostoksia laivan kaupassa vaan vasta tulomatkalla. Käymme myös Tartossa kaupassa jonakin päivänä.

Energiajuomat ovat ehdottomasti kiellettyjä Auroran koulun leirillä. Karkkia saa syödä vasta Tarton retken jälkeen.

Leiriläisten tulee osata käyttäytyä sääntöjen mukaan. Sääntöjä rikkova oppilas oppilas joudutaan palauttamaan kotiin kesken leirin aikuisen saattamana. Vanhemmat joutuvat tällöin maksaaan matkoista aiheutuvat ylimääräiset kustannukset.

Mikäli haluatte tavoittaa minua leirin aikana, se onnistuu numerosta +358503069871. Oppilaat voivat ottaa mukaan oman matkapuhelimensa, mutta ne pidetään äänettömällä. Sovimme, että vanhemmat voivat soittaa ja kysellä kuulumisia tarvittaessa päivällisen jälkeen eli klo. 17–19 välillä. Huomioikaa, että saldorajoitetut liittymät eivät välttämättä kuulu ulkomailla.

Pidämme Aurorassa siestoilla leiri-infoja oppilaille, jolloin aloitamme leiripäiväkirjan tekemisen. Keräämme siihen mm. varustelistan leirille mukaan muistettavista tarvikkeista.

Leiriviikolle osuu helatorstai vapaa, jonka korvaamme leiriläisille ylimääräisenä vapaana.

Terveisin: Julia Uotila
koululeirin johtaja

Koti & Koulu ry: Hyvän mielen Vappukahvila !


KUVA: Vappupalloilua keväällä 2008. Kuvan otti Juha Hyvärinen.


MAANANTAI-ILLAN Koti & Koulu ry:n kokouksessa keskusteltiin mm. Vapusta.

VAPPUPALLOT

Oppilaat voivat perinteiseen tapaan tilata vappupallon koulun kautta. Koti & Koulu ry. pitää vappupallojen täyttötalkoot koululla keskiviikkona 29.4 klo 18 alkaen. Mukaan tarvitaan täyttäjiä, narunsitojia, painonkiinnittäjiä ym. Vapaaehtoiset ilmoittautukaa Irmeli Westerstråhlelle mailillä: i.west(at)nic.fi viimeistään keskiviikkona 22.4. Etukäteen tilattujen vappupallojen jako on koululla torstaina 30.4 klo 10.30-12.

HYVÄN MIELEN VAPPUKAHVILA

Koti & Koulu ry, päätti toteuttaa yhdessä Järvenperän vanhempainyhdistyksen Himakan kanssa Hyvän mielen Vappukahvilan, Auroran koulun pääoven katoksessa vappuaattoiltana klo 19-22. Mukaan tarvittaisiin useita aikuisia ja mielellään myös miehiä! Tehtävänä on myydä munkkeja, lihiksiä, mehua ja kahvia ja olla aikuisena läsnä rauhoittamassa aattoillan hälinää.

Idea vappukahvillaan tuli yläkoulumme Järvenperän vanhempainyhdistykseltä, joita tietenkin asia kiinnostaa ehkä vielä meitäkin enemmän. Auroran koulu on keskeisellä paikalla. Pienemmät voivat tulla kahvilaan vaikka vanhempien kanssa munkille. Lähinnä kohderyhmänä ovat senkokoiset, jotka yksin kylillä kulkevat. Nuoret kokoontuvat joka tapauksessa jossain ja mielummin koulun pihalla aikuisten silmien alla kuin kaljoittelemassa metsissä ja kaduilla.

Kokelun vastuuhenkilönä toimii Pirkko Taipale , jolla on lapsia molemmissa kouluissa. Apulaisrehtorimme Ulla Hämäläinen lupautui myös mukaan kokeiluun, hienoa!

Nyt vaan tarvitaan vapaaehtoisia aikuisia mukaan! Miettikää aattoillan ohjelmaanne, ja jos teille on mahdollista päästä paikalle auttamaan, niin olemme enemmän kuin kiitollisia! Ilmoittautumiset Annaleena Kuhaselle annaleenakuhanen(at)hotmail.com mailillä viimeistään viikkoa ennen eli torstaina 23.4. Tervetulleita kaikki koulumme lasten vanhemmat!

Annaleena Kuhanen
tiedottaja

maanantaina, huhtikuuta 06, 2009

Koulujen kerhotoiminta



VIIME keskiviikon Vartti-lehdessä oli näyttävä Suvi Hurrin kirjoittama juttu koulujen kerhotoiminnasta. Pääosassa oli oman yläkoulumme Järvenperän kerhot. Heillä kerhoja on kymmenen, ja ne näyttävät siellä toimivan 60 minuutin siestalla.

Kainalojutussa kerrotaan nätisti Auroran koulun kerhoista ja vanhempien toiveesta, että Turvallinen iltapäivä jatkuisi. Koko jutun voi lukea sivulta 4 tästä linkistä.

sunnuntaina, huhtikuuta 05, 2009

Viheltäjä- Martti



JOURNALISMIKIRJALLISUUDESSA on veikeä käsite "viheltäjä". Sillä tarkoitetaan jonkin organisaation sisältä epäkohtia vuotavaa toimijaa. Viheltäjä luopuu lojaalisuudestaa omaa organisaatiotaan kohtaan, koska kokee sen rikkovan jotain hyvin tärkeää ettistä periaatetta kohtaan.

MINÄ olen nyt viheltäjä. En hyväksy sitä, että Espoon suomenkielisen opetuslautakunnan esityslista ei ole netissä niin kuin on sovittu (muistaakseni viisi päivää) ennen kokousta. Kokous on tiistaina 7.4. , ja esityslistaa ei näy sunnuntaina 5.4. Ymmärrän, että agendalla on vaikeita asioita mm. uusien eppujen sijoittaminen kouluihin, mutta minusta hallinnon läpinäkyvyyden tulisi olla tinkimätön periaate.

ITSEÄNI kiukuttaa eniten, etten pääse lukemaan, miten meille auroralaisille erittäin tärkeä TIP-hankkeen jatko esitellään lautakunnan jäsenille. Hikeä pintaan on tuonut viime päiviin saakka jatkunut ristiriita kustannusneutraalisuutta koskevissa faktoissa.

YMMÄRRÄN myös, että tulevien eppujen vanhempien kannalta esityslistan myöhästyminen aiheuttaa turhautumista.

PS. Esityslista tuli nettiin maanantaina. Se löytyy tästä osoitteesta.

lauantaina, huhtikuuta 04, 2009

Auroran Viikkokirje nro 15


KUVA: Viikon 14 kohokohtia oli, kun kaksi uutta vakinaiseen virkaan valittua luokanopettajaa Julia Uotila ja Esa Puranen tarjosivat virkakakut kahveineen. Onneksi olkoon ja kiitos ! Kuvissa valitut opettajat näytetunneillaan.


Auroran koulun viikkokirjeessä tiedotetaan tiiviisti koulun ajankohtaisista asioista, erityisesti seuraavan viikon tapahtumista. Tarkoitus on julkaista viikkokirje joka lauantai. Päivitetty Su 5.4.09

LYHYESTI VIIKOSTA 14

Ensimmäiset kevätpäivät tulivat. Kenttä paljastui lumen alta. Viikon ohjelmaan kuului opetuksen lisäksi mm. kevätnäytelmän harjoittelua. Laaja-alaista erityisopetusta ei annettu tällä viikolla. Huoltajakysely sulkeutui perjantaina. Vastaus-ajan pidentäminen oli perusteltua, saimme lisää vastauksia. Tuloksista tiedotetaan vanhemmille muutaman viikon kuluttua, kun ne on analysoitu.


ALKAVASTA VIIKOSTA 15 YLEISESTI

5d-luokka opiskelee vielä tämän viikon kolmessa ryhmässä. Tästä syystä ela-opetus on edelleen peruutettu, ja 5.-6.-luokkien sinikarhuoppilaat opiskelevat omissa luokissaan (englannin tunti pidetään kuitenkin pienryhmässä).

Tällä viikolla oppilaita ohjataan antamaan palautetta Wilmassa koululle. Opettajat käyvät lomakkeen läpi 3.-6.luokkalaisten oppilaitten kanssa ja selittävät tekniikan. Palautteenanto on osa koulujen itsearviointia. Vastaamisaikaa ovat viikot 15 ja 16.

Viikon iso asia on KIVA-koulu hankkeen käynnistyminen. Kyseessä on valtakunnallinen koulukiusaamisen vastustamisohjelma, jolla on saatu pilottikouluissa hyviä tuloksia. Me olemme päässeet mukaan kolmanteen aaltoon. Auroran neljä opettajaa saavat koulutusta ohjelmaan tiistaina. Ohjelma, johon kuuluu oppitunteja jne. otetaan meillä kaikissa luokissa käyttöön syksyllä 2009.

TIIMIEN tehtävänä on (1) tehdä oppikirjavalintoja koskevat ratkaisut. KIIRE (2) Koota muistiin kokemuksia Diasporasta ja ohjeita, kuinka sellaisesta selviää parhaiten. Aikaa 3 viikkoa. (3) Sopia aikuisrooleista kevätnäytelmässä.

Talonmies on viikon 15 lomalla.

Maanantai 6.4.

Rehtori Kurre-koulutuksessa.
Kevätnäytelmän roolien jako jatkuu salissa klo 12.00-12.30 (Martti, JJ, Anna-Liisa, Patrik).
Espoon budjetti avataan illalla valtuustossa.

"Oman Koti ja koulu-yhdistyksemme kokous on maanantaina 6.4 klo 18.30 opettajien taukotilassa Auroran koululla. Aiheena mm. Vappupallokampanja ja mahdollinen kevätjuhlaan osallistuminen jollain tavoin plus tietenkin mitä vaan ajankohtaisia meitä kiinnostavia aiheita..."

Tiistai 7.4.

Oppilashuoltoryhmän kokous klo 13.30-15. (ei luokkaa. Ulla tuuraa Marttia).
Rehtori ja kolme opettajaa KiVa-koulutuksessa Helsingissä.
DreamMix (Ulla ja Katri) retkellä Soukassa. Rexinä sen ajan Uma.
Suomenkielinen opetuslautakunta tekee päätöksen ekaluokkalaisille osoitettavista koulupaikoista (kuinka monta ekaluokkaa tulee kuhunkin kouluun, ja kuinka monta eppua kukin koulu ottaa). Rehtorit saavat vastata kysymyksiin vasta 14.4.
Samassa kokouksessa tehdään päätös siitä, jatkuuko TIP-toiminta Aurorassa vai päättyykö kokeilu. Jos kokeilu päättyy, lakisääteinen iltapäivätoiminta pyritään tavalla tai toisella järjestämään pika-aikataulussa

Keskiviikko 8.4.

YT- istunto klo 8-9: Mm. oppimiskeskuksen messut. Kunta10-tulokset (jos ovat tulleet).
Saliin rakennetaan Via Dolorosa.
Oppimiskeskusten rehtoreilla kokous klo 13-15 (Martti menee)


Torstai 9.4

Via Dolorosa-päivänavaus porrastetusti kaikille luokille (ev.lut.oppilaille, muille oppilaille ohjattua toimintaa). Koulu päättyy alkuopetuksessa klo 12.45 (ei jakotunteja). Muilla luoklla päivä päättyy klo 13.30.
Koulusihteeri ei ole töissä.

Perjantai 10.4

Pitkäperjantai. Lomapäivä.


ENNAKKOTIETOA VIIKOSTA 16 YLEISESTI

Rehtori on viikon 16 vuosilomalla. Hän paaa töihin tiistaina 21.4. Rehtorin tehtäviä hoitaa apulaisrehtori Ulla Hämäläinen, Hänen poissaolleessan koulusta vastavat järjestyksessä vararehtori Uma Jutila ja vararehtori Kaija Kuivanen. Koulusihteeri on töissä tiistaista torstaihin. Yhteisvarastotilaukset oltava heti alkuviikosta Riitalla.

Maanantai 13.4.

Toinen pääsiäsipäivä. Lomaa

Tiistai 14.4.

Oppilashuoltoryhmän kokous klo 13.30-15. (4b- luokka)
Kirjeet uusille epuille lähtevät 14.4. kakkospostissa (voi viedä viikon)
Opettajien toimitettava Riitalle oppilasmäärät kirjatilauksista (tarve- kierrätyskirjat)


Keskiviikko 15.4.

YT- istunto klo 8-9 (apulaisrehtori vetää)

Torstai 16.4

Oppimiskeskusten messut Koulumestarin koululla. Auroran oppimiskeskuksella teatteripaja (JJ, Raija, Julia...)
Rehtori-info klo 14. Ulla menee.

Perjantai 17.4


PS. Uuden laskurin mukaan ajalla 26.3 ( ).- 4.4. (la, klo 18.40) tämän blogin avaussivulla on käyty 2245 kertaa. Yhdeksän päivä keskimääräinen kävijämäärä on siis 249. Hurjaa. Viikossa siis 1746 käyntiä. Blogislistalla tämä lastukokoelman sijoituu sijalle 384, kun blogeja on yhteensä 22 298.

torstaina, huhtikuuta 02, 2009

KELPO-seminaari 2.4.2009 Hesassa

KUVA: Haapaniemen kenttä, jossa pelattiin broidin ja kavereiden kanssa pesistä ja luisteltiin.


HALLITUSNEUVOS Eeva-Riitta Pirhosen luennolle kerkesin melkein alusta alkaen. Kertaus on opintojen äiti. Erityisopetusta uusitaan nyt oppilaiden oikeuksen vahvistamiseksi. Oppilaan saama tuki ei saa riippua kunnasta. Työ on ollut pitkäjänteistä, ja hallitus antaa esityksen eduskunnalle huhti-toukokuun aikana.

KYSEESSÄ ei ole kaikenkaatava mullistus. Kaikkea ei panna uusiksi. Nyt halutaan yhtenäistää kuntien käytäntöjä, ja systematisoida tuen antamista. Tuen tehostaminen (tehostettu tuki) tarkoittaa tuen antamista varhemmin kuin aikaisemmin." Jotta jokainen saa tukea siilloin, kun ongelmat ovat yksinkertaisia. Kun lapsi ei vielä ole syrjäytynyt." Se on myös silloin halvempaa.

Tuen muotoja ovat tutut tukiopetus, ela, eriyttäminen ja oppilashuollollinen tuki. Tehostettu tuki alkaa, kun tukiopetus muuttuu säännölliseksi. Se on ennaltaehkäisevää oppimisen ja kasvun tukea, jota "annetaan suunnitelmallisesti, oikea-aikaisesti ja riittävästi." Tuki kirjataan paperille, jota kutsutaan pedagogiseksi suunnitelmaksi. Tuo suunnitelma ei ole valituskelpoinen päätös.

Erityinen tuki tarkoittaa erityisesti erityisopetusta. Kielenkäytössä luovutaan termeistä ottaminen ja siirtäminen. Nyt oppilaalle tehdään erityisen tuen päätös. Ennen päätöstä on tehtävä ns. pedagoginen selvitys ja tarvittaessa lääketieteellinen ja psykologinen selvitys tai vastaava sosiaalinen selvitys. Tuossa päätöksessä määritellään tuen antamisen paikka, pääsääntöinen opetusryhmä, tukipalvelut ja PoL 11§ poikkeaminen. Päätös on määräaikainen ( tarkistus 2/3- ja 6/7-luokkien välillä). Se on valituskelpoinen. Päätöksen lisäksi tehdään HOJKS, joka olisi pedagoginen asiakirja.

PIRHOSEN mukaan hallituksen esitystä hiotaan koko ajan. Mm. tietosuoja-asioihin ei ole löydetty ihan yhtä säveltä. Tarkoitus on kuitenkin lisätä koulujen oikeutta saada tietoa. Tätä "salatietoa" käsitellään oppilashuoltoyhmässä. Kunta määrittelee, ketkä siihen kuuluvat. Tärkeä eettinen seikka on, että oppilashuoltotyötä tehdään yhteistyössä huoltajien kanssa- ei heidän selän takanaan. Tällaisen tiedon käsittely kirjataan tarkasti ylös: asian vireillepanija, aihe, jatkotoimenpiteet (perusteluineen), asian käsittelyyn osallistuneet ja mitä tietoja ja kenelle oppilaasta on annettu.

KUVA: Hämeentie 34 (valkoinen talo). Täällä asuttiin a) kansakoulun 3.lta opparin seiskalle. Ja b) kun Riku syntyi ja olin töissä Siilitien ala-asteella.


KUNNISSA ja kouluissa alkaa pian uuden idean jalkauttaminen. Opetushallitus saa opetussuunnitelma perusteiden muutettavat osat valmiiksi lukuvuoden 09-10 alussa. Ne- ja kunta- ja koulukohtaiset osat tulevat voimaan syksyllä 2010.

Luennon jälkeen salin eteen kannettiin tuoleja, joista osa varattiin yleisölle. Kysyä sai vain tuolilta käsin. Keskustelussa nousi vahvasti esiin oppilashuolototyön eettisyys. Ja ilokseni myös se, että rehtoreille olisi löydettävä aikaa perustehtävään, ts. koulun toimintakulttuurin johtamiseen. Outi Dammert nosti esiin oppimisympäristöteeman, johon palattiin iltapäivällä syvemmin. Ts. sen, kuinka tärkeää on pohtia, että koulu olisi "oppimiselle esteetön oppimisympäristö". Suomeksi: ettei koulu itse aiheuta tuen tarvetta.

KUVA: Elannon Näyttömän juhlasalissa pidettiin tämän seminaari. Edessä (takaapäin) Helsingin opetuspäällikkö Marjo Kyllönen


ILTAPÄIVÄN aluksi Vantaan, Helsingin ja Espoon edustajat esittelivät hyviä käytänteitään. Espoon osuus oli abstraktiudessaan ylivoimainen. Vantaa oli kehitellyt eri kouluille yhteisiä toimintamalleja, joilla oli mukavat nimet: " sujuvasti kouluun"/ "neuvotelleen kouluun-ryhmä" /"tehostetulla tiedonsiirrolla kouluun". Jos oikein kuulin, taustalla oli Eero Väätäisen ajattelua.

MINNA SAULION teemana oli tuen tarpeen tunnistaminen, ja siihen me olemme todella kehitelleet kaikenlaista. Siksi olikin yllätys, että ainakin minusta päivän paras anti, että tuo ajattelutapa ammuttiin kokonaan alas päivän toisessä pääluennossa

LIISA HEINIMÄKI näytti nimittäin samat diat kuin syksyn rexiseminaarissa, mutta nyt tämä veto kolahti minuun ja rajusti. Hänen otsikkonaan oli " Oppilasta tukevan kouluyhteisön osaamisen kehittäminen." Ensinnäkin hänestä katse pitäisi kääntää oppilaan ongelmista ja vaikeuksista toisaalta hänen tapaansa oppia, toisaalta yhteisöön itseensä: miten koulu ympäristönä toimintatapoineen estää ennakolta tuen tarpeen syntymistä.

Hänen toinen teesinsä oli, että tuen tulisi liittyä kiinteästi oppilaan arkeen. Ongelmia ei ratkota sillä, että joku talossa osaa "erityistä", vaan että koko yhteisö opettelee sen, mikä erityisessä on yleistä. Heinimäki muistutti, että tuen tarvitseminen on ihan tavallista. Jokainen tarvitsee joskus tukea. Tuen tarpeen huomaaminen ei saa merkitä joutumista johonkin tuentarveputkeen. Tuen tarve on vain vaihe.

Hän suositteli, että yhteistyön tulisi olla organisaatiotasoista ei vain työkäytäntö- ja henkilötasoista. Koulussa olisi mallinnettava asioita. Osaamista olisi jaettava. Osaamisen jakamiselle tulee olla foorumit. Meidän on muutettava omaa tapaamme ajatella kolmeen suuntaan: (1) yksilöpatologiasta > yhteisöpatalogiaan, (2) interventioista > preventioon ja (3) integraatiosta inkluusioon.

Ensimmäinen tarkoittaa, että opimme kysymään, miten meidän pitäisi muuttua, että oppilas NN voisi opiskella täällä? Toinen tarkoittaa sitä, ettemme vain sammuta tulipaloja. Kolmas sitä, että "Jokainen lapsi menee sinne, minne hän menisi ilman tuen tarvetta ja tuki menee hänen mukaansa". Hienosti sanottu.

HEINIMÄKI varoitti liiasta havainnoista ja arvioinnista. Hän pohti, ymmärrämmekö, millaisia vaikutuksia vanhemmuuteen syntyy jo pelkällä havainnoinnilla. Kun otsa rypyssä kerromme huolemme siitä ja siitä, se vaikuttaa vanhempien tapaan nähdä oma lapsensa.
- Havainnoikaamme opetuksen kehittämiseksi. Ei tuen tarpeen määrittämiseksi. Jos etsimme ja odotamme vain tuen tarpeita, se vinouttaa kasvatuksen ja opetuksen näkökulmia. Meillä on oltava koko ajan mielessä: miten me tuemme! Kuinka joustavoitamme käytäntöjä, muovaamme arkea ja jaamme vastuuta. Koskenniemi Yeah!

KOULUSSA tarvitaan (1) vahvaa perusosaamista (tieto kehityksestä ja oppimisesta), (2) yleistä tietoa tuen tarpeista ja tukemisen tavoista sekä (3) erityinen osaaminen: tieto yksilöllisen tuen tarpeista. Kaksi ekaa kuuluvat kaikille. Tuki kuuluu jo peruspedagogiikkaan!

Heinimäki kysyi, rakennammeko yhteisöä, joissa mahdollisimman moni on erityinen. Vai yhteisöjä, joissa mahdollisimman moni on ”yleinen”. Mitä vastataan?