Kirjoja

Kirjoja

torstaina, helmikuuta 12, 2009

Torstai taas toivoa täynnä

KUVA: Pikkuoppilaat halusivat tulla kertomaan, että olivat nähneet rexin telkkarissa. 45-minuuttia-ohjelman ilkivaltaosuus löytyy tästä linkistä.


YÖ jäi vähän lyhyeksi, sillä töitä on taas riittänyt. Eilisen komean rock-konsertin lisäksi ehdin pitää apulaisrexin kanssa keskiviikkona viisi virkahaastattelua.

Aamun YT-tunnilla klo 8-9 katsoimme hyvin tehdyn opetuselokuvan uhkatilanteista oppilaitoksissa. Se veti mielen vakavaksi. Muutamassa vuodessa väkivalta on tullut aivan uudella tavalla kouluihin, eivätkä rakenteemme ja käytänteemme ole pysyneet muutoksen tahdissa. Se on niin surullista, että. Todellako kaikki ovet on pantava lukkon? Todellako luokkien sisustuskin on suunniteltava niin, että pakoreitit turvataan. Todellako luokkien kanssa on harjoiteltava suojautumista ampujilta...?

ILLALLA oli TIPin vanhempainilta. Paikalla oli hieman alle tiu vanhempia. Sari ja TIP-porukka esitteli toimintaansa. Vanhemmat olivat tyytyväisiä. Minä sain ylpeänä lukea otteita viime viikkoisen tarkastuslautakunnan kokouksesta tehdyistä muisiinpanoista. Kelpaa niitä laittaa tähänkin:

Hei, ensiksikin ISO KIITOS Sinulle Martti kokonaisuudesta, emännälle fantastisen hyvistä tarjoiluista ja Lisäksi Teille Sarille ja koulusihteerille ja Ulla mm. tiedoista yhteenvetoja ja kustannuslaskelmia varten.
... Vaikka paikalla oli vähän väkeä tai ehkäpä juuri siksi, keskustelu ja pohdinta oli monipuolista ja rakentavaa....Toiminnan monipuolisuus ihastutti jaoston jäseniä... Korostin, että syyslukukauden 2008 sitoutuminen on kasvanut. Keskusteli meni koko koulun henkeen ja asenneilmapiiriin suhteessa TIP- jonka korostin olevan vahva ja korkealla tasolla. - Koulun kerhon toiminta, muiden kerhojen niveltyminen, - tilojen kokonaiskäyttö - yhteinen henkilöstö- runsaasti kaikki yhdessä luovat kokonaisuuden..

Turvallisen koulupäivän kokonaisuuden mallintamisesta - muualle soveltuvuudesta todettiin, että toiminta vaatii toiminnallisia edellytyksiä, sitoutumisen kriteereitä ja yhteistä henkilöstöä. Todettiin, ettei erillinen ip-palveluntuottaja ole kykenevä (tai se on todella vaikeasti mahdollista) toteuttamaan kokonaiskoulupäivän osia/TIP.ä

Auroran TIP ei sellaisenaan ole kokonaisuudessaan toteutettavissa toisessa koulussa - Osia ja periaatteita on kyllä ehdottomasti hyödynnettävissä, mutta kunkin koulun omaleimaisuus luo myös toisenlaiselle mallinnukselle edellytykset.

Kustannukset nousivat esille - eli erityisesti palkkakustannukset. Entäpä tuleeko seuraavina vuosina valtiolta/OPM:ltä avustuksia koulujen kerhotoimintaan?? Nyt toiminta on turvattu merkittävästi myös lakisääteisen ip-avustusten avulla.

Yhdenvertaisuus Espoon eri alueilla keskustelutti. Eli miten muilla palvelualueilla? Olisiko joka alueella TIP-tyyppinen yksi koulu ...

Myönteinen ilmapiiri leijaili ilmassa ja Auroran koulun aktiivinen, innovatiivinen työote ihastutti.!! TIP-hanke on siis edelleen tarkastuslautakunnan 1. jaoston seurannassa. He odottavat seuraavassa vaiheessa opetuslautakunnan kantaa. Myönteisyys Auroran osalta jäi päällimmäiseksi!


KUVA: Tänään torstaina vuorossa oli viisi virkahaastattelua.


SUOMESSA on hienoja opettajia. Jo siksi opetustuokioiden seuraaminen on nastaa. Ja kuinka upeasti oppilaat arvioivat opetustuokiota. Pääosin heillä oli tänään "kivaa" tai "tosi kivaa". Tekeminen ja uusien taitojen oppiminen oli mieluista.

Myös analyysit opettajista olivat riemukkaita. Opettajat olivat ystävällisiä, rentoja. He osasivat keskittyä (aikuisten kielellä: olla aidosti läsnä). Olivat fiksuja, nättejä, ystävällisiä, rauhallisia. Tärkeää lapsille oli opettajan iloisuus. "On mukava tehdä tehtäviä, kun opettaja on hyvällä tuulella." Joku opettjaista "todella tuntuu sopivan meidän kouluun". Arvioja oli ekaluokkalainen. Kun sanat loppuvat kesken, avuksi otettiin ilmeet. Hyvin ansaitsivat luvassa olleet jätsinkinsä.

Ei kommentteja: