Kirjoja

Kirjoja

sunnuntaina, helmikuuta 18, 2007

Miksi tytöt ovat parempia äidinkielessä?


VIIME VIIKOLLA mm. Hesarissa julkaistiin uutinen, jonka mukaan jo peruskoulun toisen luokan jälkeen tytöt taitavat äidinkieltä paremmin kuin pojat. Etenkin kirjoittamisessa sukupuolierot näkyivät. Tytöt ratkaisivat kirjoittamistehtävistä keskimäärin kaksi kolmasosaa ja pojat puolet. Jutun mukaan Opetushallituksen pääjohtaja Kirsi Lindroos kaipaa lisää tietoa siitä, miksi tyttöjen ja poikien oppimistulosten välillä on eroja jo näin varhaisessa vaiheessa. Raportin laatinut opetusneuvos Tuulamarja Huisman ehdotti kirjoittamisen opetukseen yhteiskirjoittamista, prosessikirjoittamista ja tietokoneen käyttöä, jotta voitaisiin innostaa niitä, joita kirjoittaminen ei alun alkaen miellytä.

TÄMÄN SUNNUNTAIN Hesarin yleisönosastolla on mielenkiintoinen kirjoitus asiasta. Pyskologi Kaarina Tonteri kirjoittaa jutussaan " Sukupuolilla on luontaisiakin eroja", että nämä erot eivät synny opiskelussa esim. asenteista vaan johtuvat sukupuolten keskimääräisistä synnynnäisistä eroista kielen oppimisen edellytyksissä. Ero johtuu aivotoiminnasta. Miestyyppiset aivot käsittelevät informaatiota aina joko oikealla tai vasemmalla aivopuoliskolla, naistyyppiset taas molemmilla. Avaruuden hahmottaminen on pojille helpompaa, koska siitä selviää paremmin kun käyttää vain oikeaa aivopuoliskoa. Naistyyppinen aivo taas sopii paremmin kielellisiin asioihjin. Ero aivoissa on palautettu raskaudenaikana kohdussa saadun testosteroninen määrään, joka on pojilla keskimäärin korkeampia kuin tytöillä. Kumpaakin aivotyyppiä esiintyy myös vastakkaisella sukupuolella mutta vähemmistönä. Synnynnäinen aivotyyppi on pysyvä, eikä sitä pidä yrittää kirjoittajan mielestä muuttaa.

TONTERIN mukaan aivotoiminnalliset sukupuolierot ovat suurin selittäjä sukupuolten erilaiseen oppimiseen. Tieteellistä näyttöä kuulema riittää. Sukupuolten erot tulee ottaa huomioon niin, että jokainen pystyy suoriutumaan opinnoista. Niinpä Huisman ehdotukset ovat varmaankin hyviä tilanteessa, jossa pojat ovat alakynnessä. Mutta samalla tavalla pitäisi kai kantaa huolta tytöistä mm. matematiikassa.

Ei kommentteja: